PLATSKRAFT gav idéer till platsutveckling genom kulturella och kreativa branscher
Hur kan kulturella och kreativa branscher bidra till platsutvecklingen? Den frågan stod i centrum när PLATSKRAFT arrangerades i Sundsvall och Östersund 23-24 september. Under två idéfyllda förmiddagar möttes forskare, branschaktörer och lokal offentlig sektor.
Under träffen i Sundsvall fanns deltagare från bland annat Sundsvalls kommun, Scenkonst Västernorrland, skådespelare och Bizmaker. Wilhelm Skoglund, docent på ETOUR, Mittuniversitetet, är projektledare för Sundsvall KKN – Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar och såg workshoppen som ett bra tillfälle för deltagarna att få lära av och inspireras av andra kring den roll som kultursektorn kan spela för platsutvecklingen.
Sundsvallsdeltagarna samlades på Grönborg
Deltagarna i Sundsvall samlades i Mittuniversitetets lokaler på Grönborg. Där fick de ta del av både svenska och utländska satsningar inom kulturella och kreativa näringar. Martin Heidesjö, statsbyggnadsstrateg på Norrköpings kommun, berättade om Norrköpings medlemskap i UNESCO Creative Cities Network. En mer långväga föreläsare var Claudio Marciano som är docent vid Reggio Calabria, Italien. Claudio berättade om erfarenheter och satsningar på brancherna i södra Italien.
Utöver inspiration från andra platser, fick Sundsvallsdeltagarna ta del av preliminära resultat från lokala studier i projektet Sundsvall KKN.
Sundsvallsstudien: Släppa jantelagen och känna stolthet
KKN-aktörerna i studiens fokusgrupper, har bland annat berättat om en önskan om att ”släppa jantelag och träpatronanda” och istället bygga en starkare intern stolthet. Fler tydliga koncept och enande syften efterfrågas. Exempel som nämndes är Sundsvall 400 år samt Musikhjälpen, där det fanns tydliga ramverk och koncept för aktörer att förhålla sig till.
Östersundsdeltagarna tog plats i styrelserummet
Under träffen i Östersund bjöds deltagarna in till Mittuniversitetets styrelserum.
– Med PLATSKRAFT ville vi skapa en mötesplats där verksamma inom kulturella och kreativa branscher kan utbyta idéer med varandra och med lokala beslutsfattare. Vi ville också lyfta fram inspiration från andra platser, säger Lovisa Högberg, som är forskare i nationalekonomi vid Mittuniversitetet och projektledare i projektet Östersund KKN – Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar.
Programmet i Östersund såg ut som under träffen i Sundsvall, med skillnaden att det var de preliminära resultaten från den lokala studien i projektet Östersund KKN som presenterades. Dag Hartmann, Mittuniversitetet, samt Martin Heidesjö, Norrköpings kommun, berättade om Östersunds och Norrköpings medlemskap i UNESCO Creative Cities Network.
– Det var intressant att få höra vad medlemskapet har inneburit för Norrköping. För oss på Destination Östersund väcker det tankar om hur vi skulle kunna nyttja Östersunds medlemskap i nätverket ännu bättre och hur vår roll i det skulle kunna se ut, säger Lina Lif, workshopdeltagare som arbetar som utvecklingsstrateg/projektledare på Destination Östersund.
Östersundsstudien: Välkomnande DIY-anda och lokalfrågor
Lovisa Högberg presenterade de preliminära resultaten från den lokala studien i Östersund. KKN-aktörerna i studiens fokusgrupper, har i den bland annat berättat om att de upplever att det finns en ”kreativ och välkomnande anda” i staden. Mycket sker ideellt och vill du att något ska hända, så tar du tag i det. Samtidigt finns begränsningar och frågor, kopplade till bland annat lokaler. Området vid Bangårdsgatan pekas ut som ett av de områden som kan utvecklas till en mer kreativ och kulturell miljö.
Utgå från lokala förutsättningar och prata med aktörerna
Både i Sundsvall och i Östersund uppstod spännande diskussioner mellan workshoppens deltagare, berättar Jeanna Hylén Ullman som är forskningsassistent i projektet Sundsvall KNN.
– Deltagarna är insatta och det är ett komplext område, då de lokala förutsättningarna för branscherna att bidra till platsutvecklingen ser olika ut. Det som fungerar på en plats, fungerar inte alltid på en annan. Därför är det viktigt att prata med kulturaktörerna själva och utgå från de lokala förutsättningarna, säger Jeanna.
Lena Sjödin Roman, också forskningsassistent, berättar om ett norskt uttryck där de skiljer mellan bo-lust och bli-lust. Bo-lust handlar om att du väljer att flytta till en plats. Bli-lust handlar om att du stannar kvar.
– I KKN-projekten lär vi oss mer om vad som behövs för att kreatörer ska vilja bo i Östersund och Sundsvall, men också vad som behövs för att de ska vilja stanna kvar, avslutar Lena.
Har du frågor eller vill veta mer?
Då är du varmt välkommen att kontakta Lovisa Högberg, Wilhelm Skoglund eller Lena Sjödin Roman.
PLATSKRAFT är en del av två olika forskningsprojekt
Här hittar du mer information om projekten:
Sundsvall KKN - Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar
Ett forskningsprojekt under ETOUR Sveriges ledande turismforskningscentrum vid Mittuniversitetet. Samarbetspartner är Sundsvalls kommun.
Östersund KKN ‑ Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar
Ett forskningsprojekt under CER Centrum för forskning om ekonomiska relationer vid Mittuniversitetet. Samarbetspartner är Östersunds kommun.