Utbildningsledarskap i samiska förvaltiningskommuner
I norra Sverige samexisterar samer och icke-samer i Sápmi, men konflikter om markanvändning ökar. Brist på kunskap om samisk kultur bland beslutsfattare är vanlig. Studien undersöker rektorers kunskap om samiska språk och traditioner, och deras roll i att främja förståelse.
I norra Sverige lever samer och icke-samer sida vid sida i det område som kallas Saepmie. Detta område kännetecknas av ett symbiotiskt förhållande mellan de olika traditioner som finns inom olika sätt att leva här, om än med tillfälliga motsättningar till följd av skilda uppfattningar och mål för markanvändningen. Konflikter om markanvändning, baserade på turism och behovet av mineraler och andra naturresurser i Saepmie, har ökat under de senaste åren. Samtidigt märks ofta en brist på kunskap om samisk kultur och historia bland beslutsfattare.
Det är viktigt att erkänna den centrala funktion som utbildningsinstitutioner förväntas fylla för att förhindra uppkomsten av potentiella framtida konflikter. En viktig uppgift för sådana institutioner är att underlätta kunskapsspridning och att skapa forum som främjar interaktion och kontakter mellan olika förståelser. Det är dock viktigt att överväga om skolledarna är tillräckligt förberedda för att ta på sig detta ansvar. Trots den viktiga roll som skolledare spelar för att främja förståelse, respekt och kunskap om samiska språk, traditioner och rättigheter, tyder forskningsresultat på att många rektorer inte är tillräckligt utrustade med den kunskap som krävs för att effektivt hantera dessa frågor i sin dagliga verksamhet.
Syftet med den här studien är att beskriva och förstå rektorers kunskap och agerande när det gäller samiska traditioner och språk i samiska förvaltningskommuner. Projektet ger ett bidrag till forskningsområdet skolledarskap genom att erbjuda nya insikter i den unika svenska kontexten, där samiska och icke-samiska individer samexisterar i samma utbildningspraktiker. De erhållna resultaten kan utgöra en grund för utvecklingen av framtida utbildningsinitiativ, policy och forskning, både nationellt och internationellt.
Fakta
Projektperiod
251001—260930
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Projektledare
