David Wissing
Universitetsadjunkt|Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetsadjunkt
- Akademisk titel: Doktorand
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428027
- E-postadress: david.wissing@miun.se
- Rumsnummer: D351
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Samhällskunskap
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Forskning
Min avhandlingsarbete handlar om lärares agens i bedömningspraktiker i årskurs 6. Bedömning har de senaste decennierna fått ett allt större utrymme i svensk skola och i lärares pedagogiska praktiker. Inte minst har ambitioner av att skapa likvärdighet i lärares bedömningsarbete varit en central målsättning i skolreformer vilket bland annat lett till betyg i lägre åldrar, fler betygssteg och mer specificerade krav i styrdokument. Även så kallad formativ bedömning har ökat i popularitet i både lärarutbildning och i stödmaterial. Ändock visar forskning att lärares bedömningsarbete skiljer sig åt både ifråga hur bedömningar görs och vad som bedöms.
Det problem som utforskas avhandlingen handlar därför om frågan varför lärare gör olika i bedömningsarbetet. Genom analyser av longitudinella fallstudier av lärares agens i bedömningspraktiker visar avhandlingen att lärare har olika utbildningsideal och därmed olika förhållningssätt till bedömningspraktikens omgivande villkor såsom styrdokument. Avhandlingen föreslår en analytisk modell som illustrerar att lärares agens i bedömningspraktiker kan förstås utifrån utbildningsideal i fyra områden: utbildningens mål, elevers delaktighet, rättvisa och tillförlitlighet samt konsekvenser av bedömningar. Lärares agens i bedömningspraktiker kan därmed förstås som förhållningssätt till dessa områden vilket kan ge förståelse för variationer av bedömningspraktiker.
Undervisning
Undervisar i huvudsak i samhällskunskap för lärare, föreläser även om betyg och bedömning på lärarprogrammen samt handleder självständiga arbeten.
Övrigt
Lärarlegitimation för gymnasiet i samhällskunskap och historia. Flerårig erfarenhet som gymnasielärare.
Publikationer
Doktorsavhandlingar
Konferensbidrag
Doktorsavhandlingar
Wissing, D. (2025). Mellan utbildningsideal och styrdokument : En multipel fallstudie om lärares agens i bedömningspraktiker. Diss. Sundsvall : Mid Sweden University, 2025 (Mid Sweden University doctoral thesis : 436)
Konferensbidrag
Kronlid, D. & Wissing, D. (2025). The Ethics of Assessment : A Philosophical Endeavor. Paper presented at the The Nordic Educational Research Association (NERA. NERA 2025: Helsinki, Finland March 5-7, 2025 University of Helsinki City Centre Campus
Kronlid, D. & Wissing, D. (2024). Ethical Assessment Validity. Paper presented at the NERA 2024 Conference at Malmö University, 6-8 mars, 2024