Mån 02 okt 2023 10:20

Årets Dyslexivecka är här och temat är ”Rätten att utvecklas genom hela livet”. Rätten att lära och utvecklas gäller alla – även personer som har svårigheter med att läsa, skriva eller räkna.

Dyslexiveckan

Dyslexiveckan finns till för att påminna politiker och beslutsfattare om alla som behöver mer stöd, tid och alternativa vägar för sin utbildning och utveckling. Förhoppningarna är att det görs satsningar inom bland annat grundskolan, gymnasiet och högskolan. Det är också viktigt att satsa på bibliotek, då de spelar en avgörande roll för vår målgrupps möjligheter att utvecklas och hitta vägar framåt.

På Mittuniversitetets bibliotek erbjuder vi en omfattande rad stödtjänster, inklusive matematik- och statistikstöd, talböcker, skrivhandledning och studieteknik. Vårt utbud omfattar både drop-in möjligheter och bokningsbara sessioner. Alla stödtjänster (förutom talböcker) är tillgängliga för alla studenter, inte bara dyslektiker.

Mer information om Talböcker

Mer information om Studieverkstaden