Forskningsprojekt med syftet att öka läslusten hos elever i grundskolan

Tor 02 mar 2023 09:59

Just nu pågår ett flerårigt forskningsprojekt där Mittuniversitetet, i samverkan med Böle skola i Timrå, arbetar för att öka elevers motivation för läsning. Fokus har riktats mot att skapa en ökad läslust hos elever i grundskolan.

Ett foto från ett klassrum på Böle skola

Heléne Dahlström, lektor i pedagogik, Ulla Damber, docent i pedagogik och Lena Ivarsson, lektor i pedagogik driver tillsammans med lärare på Böle skola ett utvecklings- och forskningsprojekt. Projektet präglas av praktiknära forskning där både forskare och lärare deltar på jämlika villkor och där utgångspunkten är skolans behov av ny kunskap.

- Läsmotivation och läslust har stor betydelse för elevers läsförmåga. Det unika med detta projekt är att utvecklings-och forskningsarbetet genomförs med hela skolan, det vill säga lärare och elever i fritidshem, förskoleklass och årskurs 1–6. Det innebär att vi kan utveckla strategier och arbetssätt med specifikt fokus på olika åldersgrupper och verksamheter, samtidigt som de delarna påverkar hela verksamheten, säger Lena Ivarsson.

Bra samarbete med skolans lärare

Arbetet i klassrummen kommer att påbörjas hösten 2023. Hittills har lärarna tillsammans med forskarna läst litteratur inom området och provat olika aktiviteter. Utifrån detta har läsmotivation och läslust definierats som utvecklings- och forskningsområde.

- Vi har ett bra och nära samarbete med lärarna på skolan. De har, tillsammans med oss forskare, läst forskningslitteratur och prövat på olika aktiviteter i klassrummen. Syftet har varit att skapa en gemensam grund för fortsatt utvecklings- och forskningsarbete, samt att definiera vilket område som är mest intressant att fokusera på, säger Ulla Damber.

Tillsammans ämnar de bidra med ny kunskap om effekter av ett projekt som omfattar en hel skola, från förskoleklass, årskurs 1–6 samt fritidshem, för att även kunna undersöka projektets interna spridningseffekter.

- Vi hoppas att projektet ska resultera i att personalen vid Böle skola vidareutvecklar strategier och arbetssätt som främjar elevernas läsmotivation och läslust och därmed bidrar till utvecklingen av deras läsförmåga, säger Heléne Dahlström.

Resultat från utvecklings- och forskningsarbetet kommer att publiceras och spridas med start våren 2023.


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2023-03-02