Utlandsrekrytering övriga utanför EU/EES
Processen beskriver utlandsrekrytering av övriga medarbetare utanför EU/EES, med längre anställningstid än tre månader.
Att rekrytera personal från ett annat land än Sverige kan vara både komplext och tidskrävande därför kan det finnas anledning att ta hjälp av Mittuniversitetets upphandlade relocationföretag. Läs mer om relocation.
- Beslut om att anställa en viss kandidat enligt besluts- och delegationsordning.
- Anställningsvillkor och startdatum skickas via administrationsblankett till HR-administratör. Fyll i allt utom personnummer/samordningsnummer.
- HR-administratör skriver anställningserbjudande utifrån den information som skickats via administrationsblanketten.
Läs mer om anställningserbjudande och blankett hos Migrationsverket. - HR-administratör skickar Anställningserbjudandet till facklig part för godkännande av villkor.
- Facklig part granskar och godkänner villkoren, återsänder blankett till HR-administratör.
- HR-administratör skickar in Anställningserbjudandet via Migrationsverkets e-tjänst, samt bifogar yttrandet från facklig part och anställningsbeviset.
- Migrationsverket skickar information till medarbetare om att underlag kommit in och att denne nu kan påbörja sin ansökan om arbetstillstånd (tillika uppehållstillstånd).
- Medarbetaren färdigställer sin ansökan om arbetstillstånd via Migrationsverkets e-tjänst eller på svenskt konsulat eller Ambassad i bostadslandet. Huvudregeln är att arbetstagaren första gången ska ansöka om och få tillståndet beviljat innan hen reser in i Sverige. Den totala handläggningstiden beror på vilken befattning det rör sig om, om ansökan är komplett, arbetsbelastning hos respektive ambassad eller konsulat samt arbetsbelastning hos Migrationsverket.
Arbetstillståndet är kopplat till en viss arbetsgivare och ett visst yrke, byter man yrke eller arbetsgivare behöver personen söka nytt arbetstillstånd.
Vid arbetstillstånd kortare tid än ett år är det krav på att personen har en heltäckande sjukförsäkring.
Läs mer om arbetstillstånd
Läs mer om visum.
Läs mer om försäkringar - Migrationsverket handlägger och skickar beslut om arbetstillstånd till medarbetaren och HR-administratör. Medarbetaren kan nu börja planera för sin flytt till Sverige om tillstånd beviljats av Migrationsverket. Kopia på arbetstillstånd/uppehållstillstånd ska förvaras i Personalakt.
- HR-administratör skickar en underrättelse till skatteverket om anställning av utlänning. Ansöker samtidigt om:
A-skatt – vid anställning över 6 månader
SINK – vid anställning kortare än 6 månader
Läs mer om skatteregler - Skatteverket skickar samordningsnummer till HR-administratör, vilket kan ta upp till åtta veckor, tiden beror på arbetsbelastningen hos skatteverket. HR-administratör skriver därefter anställningsbevis. Lön kan inte utbetalas förrän medarbetaren har fått sitt samordningsnummer.
Läs mer om samordningsnummer och personnummer - Prefekt ansvarar för introduktion för den nya medarbetaren.
- Medarbetaren ansöker om ID-kort via Skatteverket samt gör en anmälan till Försäkringskassan.
Länk till Försäkringskassan - Om anställning längre än ett år – medarbetaren besöker skatteverket för folkbokföring
Läs mer om folkbokföring - När medarbetarna fått sitt ID-kort kan denne ansöka om bankkonto.