Nu finns möjlighet att ansöka om forskningsmedel ur Remote Lab‑fonden!

Tor 14 apr 2022 11:16

I mars 2021 inledde Mittuniversitetet ett avtal om forskningssamverkan med The Remote Lab, syftet med avtalet är att stimulera till forskning om samhällsutmaningar kopplade till distansarbete/flexibelt arbete. Nu kan du som anställd vid Mittuniversitetet ansöka om forskningsmedel ur fonden!

Distansutbildning, arbete vid dator, onlinemöte, skypemöte

Distansarbete har under pandemin blivit en norm för många, och det fortsatta distansarbetet/flexibla arbetet är ett resultat av detta. Det finns generellt sett lite forskning inom området, därför är Mittuniversitetets ambition att med avsatta medel möjliggöra för forskare verksamma vid universitetet att bedriva forskning fokuserad på samhällsutmaningar kopplade till distansarbete/flexibelt arbete. Mittuniversitetet önskar framåtblickande förslag, som kan ge oss en nationell position inom forskningen på detta område.

Projekt som beviljas medel ur fonden kan starta tidigast 1 oktober 2022 och pågå som längst till och med 30 september 2024, det vill säga projekten kan maximalt löpa över två år. Forskningsfonden är öppen för ansökningar och sista ansökningsdag är 31 maj 2022, en utlysning kommer också att ske nästa år.

The Remote Lab arbetar för att underlätta för organisationer i omställningen mellan fysisk arbetsplats och arbete på distans, här kan du läsa mer om deras arbete.

Här hittar du mer information och anvisningarna för en ansökan.

Kontakt vid frågor

Sidan uppdaterades 2022-04-14