Ny cykel av Treklöverutvärderingar startar hösten 2024

Ons 16 aug 2023 17:37

Hösten 2024 startar en ny utvärderingscykel inom samarbetet Treklövern och först ut i en mindre pilotomgång är medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik. En av de förändringar som gjorts är att nya kluster bara startar en gång per år, varje höst.

Tre män sitter vid ett bord och signerar ett avtalsdokument
Rektorerna, Anders Fällström Mittuniversitetet, Peter Aronsson Linnéuniversitetet och Jerker Moodysson Karlstads universitet, skriver under en ny formell överenskommelse för ett fortsatt gemensamt utvärderingssystem inom Treklövern. Mötet hölls idag den 16 augusti på Högberga Gård, Lidingö.

Inom Treklövern har alla huvudområden och yrkesexamina utvärderats i olika kluster mellan åren 2016–2023 och nu pågår förberedelserna för att starta cykel nummer två.

– Omarbetningar av systemet har gjorts utifrån de lärdomar vi dragit av cykel ett och den utvärdering vi genomgått av Universitetskanslersämbetet (UKÄ), samt utifrån de förändringar som UKÄ genomfört av sitt system. Målet har också varit att förenkla arbetet för ämnena genom att göra begränsningar i skrivandet och genom att minska antalet utvärderingsgrunder från 7 till 5, där vi tagit intryck av UKÄ:s nya utvärderingsgrunder, berättar Håkan Wiklund, prorektor. Förändringen att starta upp nya kluster en gång per år gör processerna tydligare för de inblandade, berättar han vidare.

Inför kommande cykel har klustren och den ordning de föreslås starta i, varit på remiss hos ämnesföreträdarna som fått komma med förslag till ändringar.

Från vänster i bild: Niklas Ammert, prorektor Linnéuniversitetet, Anders Fällström, rektor Mittuniversitetet, Peter Aronsson, rektor Linnéuniversitetet, Jerker Moodysson, rektor Karlstads universitet, Håkan Wikström, prorektor Mittuniversitetet, Margareta Friman, prorektor Karlstads universitet.

Idag den 16 augusti skrev rektorerna på Mittuniversitetet, Karlstads universitet och Linnéuniversitetet under en ny formell överenskommelse för ett fortsatt gemensamt utvärderingssystem inom Treklövern för att stärka utbildningskvaliteten. Överenskommelsen gäller för perioden 2023-09-09 till 2032-12-31. På mötet som hölls på Högberga Gård, Lidingö, deltog rektorer och prorektorer från de tre universiteten.

De fem bedömningsgrunderna
Start för ämnesklustren i den andra cykeln

Treklövern – Ett gemensamt utvärderingssystem

Kvalitet i högre utbildning handlar om ett brett fokus på hela utbildningen, studenters erfarenheter och anknytning till arbetsliv. Mittuniversitetet, Karlstads universitet och Linnéuniversitetet arbetar tillsammans i en modell för kvalitetsutveckling inom samarbetet Treklövern. Utbildningar med liknande innehåll grupperas i kluster och granskas av bedömargrupper med representanter från de tre lärosätena, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och representanter från arbetslivet. Bakgrunden är att lärosätena har ansvaret för att forma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring, som ersätter den kontroll som tidigare har genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Lärosätena ska ansvara för granskning av större delen av sina utbildningar. UKÄ, ansvarar för tematiska utvärderingar, granskar ett urval av utbildningar, gör examensprövningar samt granskar lärosätenas kvalitetsarbete. Lär dig mer om Treklöverutvärderingen