Ny utvärderingsstart inom Treklövern

Ons 27 mar 2024 08:00

Nu har arbetet med utvärderingscykel två inom samarbetet Treklövern startat med en mindre pilotomgång för medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik. En av de förändringar som gjorts är att nya kluster bara startar en gång per år, varje höst.

Studenter på kommunikations- och PR-programmet

Vi har genomfört en rad förändringar i det nya Treklöversystemet i syfte att förenkla och förbättra utvärderingarna. Vår förhoppning är att utvärderingarna i Treklövern ska bli ännu mer kvalitetsdrivande, säger Håkan Wiklund, vicerektor för kvalitet.

Rektor har utsett Sara Ödmark till Mittuniversitetets representant i bedömargruppen och nu pågår rekryteringen av de externa representanterna samt studentrepresentanter som ska ingå i arbetet som drar igång på allvar efter sommaren. De omarbetade instruktionerna som ska användas i arbetet är beslutade och återfinns publicerade på miun.se/treklovern under ”dokument”

Förändringar som gjorts inför starten av cykel två:

• Nya bedömningsgrunder har införts
  • Samtliga instruktioner och mallar har setts över
  • Utbildningsstatistik ska tas fram inför varje utvärdering.
  • Antal självständiga arbeten minskas från fem till fyra, men minst fem ska fortfarande finnas med i urvalet.
  • Skalan för bedömning av självständiga arbeten har ändrats från mycket hög/hög/bristande till hög/god/bristande.
  • Återföringskonferens har införts under faktagranskningen av rapporten, där lärosätet får chans att möta representanter ur bedömargruppen och diskutera rapporten.
  • Inspirationsseminariet som ersatte 1-årsuppföljningen i slutet av cykel 1, permanentas i cykel 2. Inspirationsseminariet är en kollegial diskussion där olika ämnen lyfter frågeställningar som de vill diskutera, det kan vara tips kring saker som fungerar bra eller svårigheter man vill höra andras tankar om.

En slutrapport från bedömargruppen för utvärderingen av medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik ska vara klar till sommaren 2025.

Håkan Wiklund, vicerektor för kvalitet, hakan.wiklund@miun.se

Lena Lenner, Fakultetshandläggare, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, lena.lenner@miun.se

Treklövern – Ett gemensamt utvärderingssystem

Kvalitet i högre utbildning handlar om ett brett fokus på hela utbildningen, studenters erfarenheter och anknytning till arbetsliv. Mittuniversitetet, Karlstads universitet och Linnéuniversitetet arbetar tillsammans i en modell för kvalitetsutveckling inom samarbetet Treklövern. Utbildningar med liknande innehåll grupperas i kluster och granskas av bedömargrupper med representanter från de tre lärosätena, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och representanter från arbetslivet. Bakgrunden är att lärosätena har ansvaret för att forma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring, som ersätter den kontroll som tidigare har genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Lärosätena ska ansvara för granskning av större delen av sina utbildningar. UKÄ, ansvarar för tematiska utvärderingar, granskar ett urval av utbildningar, gör examensprövningar samt granskar lärosätenas kvalitetsarbete.

Sidan uppdaterades 2024-03-27