Förändringar på HSV när ämnet engelska delas i två

Tis 02 apr 2024 17:17

Från den 1 april finns ett helt nytt ämne på Mittuniversitetet – engelsk lingvistik. Skälet till detta är att ämnet engelska har delats upp i en lingvistisk del och en litteraturvetenskaplig del.

– Bakgrunden är bland annat den utvärdering av ämnet engelska som genomfördes 2023, där utvärderingsgruppen föreslog en delning, säger Helen Asklund, proprefekt på HSV och t.f. ämnesföreträdare för engelsk lingvistik.

De medarbetare som ägnar sig åt engelsk litteratur går in i det befintliga ämnet litteraturvetenskap, och de som undervisar och forskar om engelska språkets uppbyggnad och utformning bildar det nya ämnet engelsk lingvistik.

– Vi stärker ämnet litteraturvetenskap genom fler anställda och bredare kompetens. Samtidigt startar vi upp ett nytt ämne som är helt unikt i Sverige, berättar Helen.

Utomlands är det inte ovanligt att engelsk lingvistik är ett eget ämne, men i Sverige är det helt nytt. Kollegor från andra lärosäten har uttryckt intresse för hur ämnet ska formas och utvecklas, och det är något som kommer att diskuteras vid ett ämnesinternat i mitten av april.

Under en övergångsperiod kommer kurserna inom ämnet engelska att finnas kvar men bemannas från ämnena litteraturvetenskap och engelsk lingvistik. Denna lösning avvecklas successivt samtidigt som kurser inom litteraturvetenskap med inriktning på engelska, samt inom engelsk lingvistik upprättas.

Alla anställda i ämnet engelska behåller sina tjänster vid Mittuniversitetet och studenterna påverkas inte av omorganisationen.

Läs om ämnet engelsk lingvistik

Läs om ämnet litteraturvetenskap

Sidan uppdaterades 2024-04-02