Mer om generativ AI
Det är även en viktig del i AI-litteracitet att ha kännedom om hur de generativa språkmodellerna som ChatGPT och annan generativ AI fungerar för att förstå möjligheter och begränsningar med verktygen. Läs mer här.
Hur fungerar generativ AI?
Enkelt uttryckt fungerar språkmodellerna så att de tränats på att förutse troliga sammansättningar av meningar eller bilder och helt bortser från vad som är sant eller rätt. Det är inte att ta fram fakta eller presentera fakta som är det språkmodeller ska göra, utan bara att skapa text som ser bra ut. Det fungerar alltså på samma sätt som prediktiv text i mobilen, eller på datorn. Göteborgs universitet har producerat en film som förklarar hur en språkmodell som ChatGPT fungerar på ett bra sätt. I sig är en språkmodell bara bra på att sätta ihop meningar som låter bra och den är alltså inte tränad för att redogöra för fakta, utan texten kan mycket väl innehålla felaktigheter. Träningen av språkmodellerna har skett på en mycket stor mängd data från många olika typer av källor. Exakt vilka källor som använts i träning är inte känt i dagsläget. Utifrån den data som använts i träningen och hur generativa språkmodeller fungerar så blir källkritiskt användande extremt viktigt.
Redovisa användning av generativ AI
När ett AI-verktyg använts bör detta redovisas och hur detta ska hanteras i olika sammanhang är något varje avdelning eller institution bör diskutera och tala om - och även kommunicera till studenter. Det är dock inte möjligt att ange ett AI-verktyg som medförfattare till en publikation, eftersom en person, fysisk eller juridisk, alltid är ansvarig för innehållet i publikationen. När du använder en generativ AI-tjänst i ditt arbete kan det vara till nytta att tänka på tjänsten som du använt som en kollega och i någon mån jämföra med peer review-förfarande. Slutligen är det du som ansvarar för det innehåll du genererat. Här måste man också vara medveten om att text som genererats med AI-tjänster kan innehålla biaser och felaktigheter. Om studenter inte tränas och medvetandegörs om detta ökar risken att de använder AI på ett oetiskt sätt. Läs gärna mer om akademisk integritet och AI i ENAI Recommendations on the ethical use of AI in edcucation. Tala om för dina studenter hur du använder generativ AI, om du gör det. Reflektera över och formulera din inställning till att studenter använder sig av AI i din kurs, till exempel i studiehandledningen, i kursrummet, och under lektioner.
Några tips för att hänga med i AI-utvecklingen
- Testa några AI-verktyg. Genom att testa själv kan du få en egen uppfattning om möjligheter och begränsningar. Testa gärna flera olika verktyg förutom ChatGPT.
- Boka en fortbildning eller konsultation, själv eller tillsammans med kollegor, för att få vägledning kring hur ni kan arbeta med AI i just ert ämne, eller vilken typ av verktyg som kan passa det ni vill göra. Boka genom att kontakta Pedagogisk utveckling på PUkontakt@miun.se eller www.miun.se/boka-pu
- För kollegiala diskussioner om hur ni, inom ämnet eller programmet, kan tänka kring AI som resurs, i examinationer och hur AI kommer påverka just ert ämne eller fält samt hur ni ser på tillåten respektive otillåten användning av AI-verktyg. Prata även om hur ni ska hantera när studenter vägrar använda AI (kanske av etiska skäl, eller annat).
- Testa dina examinerande uppgifter/frågor/hemtentor med textgenerande AI-verktyg och diskutera gärna resultatet med kollegor. Hur kan ni förändra era examinationer för att försäkra att de är rättssäkra och relevanta utifrån kursmål och läraktiviteter? Några tips på hur du kan tänka kring just examinationer för att utforma dem på ett sätt som ökar den akademiska integriteten finns nedan.
- Fundera på vad som är relevant kunskap i ditt ämne och område, både idag och imorgon. Vad behöver studenterna kunna?
- Undervisa om källkritik. Studenterna behöver känna till risker som finns med att okritiskt använda AI-tjänster. Diskutera och testa gärna tillsammans för att utbilda och avdramatisera. Ett tips för att arbeta källkritiskt är att låta studenter jämföra information de hittar i olika typer av källor så som någon eller några AI-verktyg, genom googling och genom litteratur och sedan diskutera deras upplevelse.
- Delta i vår seminarieserie.
Kontakta gruppen för pedagogisk utveckling om du har frågor eller funderingar kring generativ artificiell intelligens och högre utbildning.