Lärmiljöer och design för lärande
Kursen Kursdesign och lärmiljöer ingår i det behörighetsgivande kurspaket i högskolepedagogik som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet. Vid behov kan kursen komma att ges på engelska.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2025-09-26
Syfte
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla sin pedagogiska kompetens genom att reflektera över, problematisera och diskutera planering och design av läraktiviteter och lärmiljöer och utveckla sin pedagogiska digitala kompetens ur såväl ett teoretiskt som ett praktiskt perspektiv.
Lärandemål
Utöver de allmänna målen i 1 kap 9 § högskolelagen för avancerad nivå ska deltagare efter avslutad utbildning kunna:
- beskriva, analysera och reflektera kring vad design för lärande och lärmiljöer innebär inom högre utbildning utifrån relevanta pedagogiska teorier och den egna praktiken.
- reflektera över hur utveckling och tillämpning av fysiska och digitala lärmiljöer och den egna praktiken bidrar till studenters lärande i relation till aktuella pedagogiska teorier.
- individuellt och tillsammans med andra reflektera över och problematisera de utmaningar och möjligheter som rör lärmiljöer och pedagogisk digital kompetens kopplat till planering, genomförande och utvärdering av skilda läraktiviteter i olika lärmiljöer
Innehåll
Kursen består av följande delar:
- Pedagogiska teorier relaterade till lärmiljöer, undervisning och studenters lärande
- Metoder och verktyg för att planera och utforma lärprocesser i olika lärmiljöer
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen.
Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier utspridda på tio veckor (studietakt 20 %) med fyra lärarledda träffar. Träffarna sker online. Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Webbinarier/workshops
- Gruppaktiviteter
- Individuellt arbete
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt krävs att kursens samtliga examinationer är godkända (inklusive aktivt deltagande på examinerande kursträffar).
Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av individuella uppgifter som kan utföras i flera steg och med hjälp av kamratgranskning.
Kurslitteratur
Observera! Kurslitteraturen är preliminär och kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Kursbok
Bates, Tony (2022). Teaching in a Digital Age. Third edition. https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev3m/
Referenslitteratur
Anderson & Dron (2011) Three generations of distance education pedagogy https://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/890/1826
Basilotta-Gómez-Pablos, Verónica , Matarranz, María, Casado-Aranda, Luis-Alberto & Otto, Ana (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education 19(8). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8
Bailenson (2021) Nonverbal overload: A theoretical argument for the cause of zoom fatigue https://tmb.apaopen.org/pub/nonverbal-overload/release/2
Cleveland-Innes & Garrison (2020). An introduction to distance education - Understanding Teaching and Learning in a New Era. Milton Park: Routledge. (Available as an e-book from the university library.)
Diaz & Frykman & Willermark (2023). Lärande i en digitaliserad värld. Stockholm: Liber.
Diaz & Lundin (2024). God undervisning – med digitala och analoga verktyg. Lund: Studentlitteratur.
Elkington & Dickson (2025) Reimagining Higher Education learning spaces: assemblingtheory, methods, and practice
From (2017) Pedagogic digital competency - Between, values, knowledge and skills https://www.researchgate.net/publication/316314915_Pedagogical_Digital_Competence-Between_Values_Knowledge_and_Skills#fullTextFileContent
Leijon, et.al. (2022) Formal learning spaces in Higher Education – a systematic review https://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1662198/FULLTEXT01.pdf
Leijon, Malvebo, Tieva (2021) It's time for DiSCo - A model for didactical spacial competence. https://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1616931/FULLTEXT01.pdf
Lundmark, Sofia & Kontio, Janne (2022). Digitala didaktiska dilemman. Stockholm: Natur & Kultur.
Sundgren, Marcus (2023). Exploring Digital Technologies in Higher Educational Settings: Enabling a Community of Inquiry. [Doktorsavhandling] Mittuniversitetet.
Wise, Beck, Emerson, Lisa, Van Luyn, Ariella, Dyson, Bronwen, Bjork, Colin, Thomas & E Susan (2023). A scholarly Dialogue: writing scholarship, authorship, academic integrity and the challenges of AI. https://doi.org/10.1080/07294360.2023.2280195
Kursstart och anmälan
Kursen ges under VT26.
Observera att kursen kommer att kunna ges på engelska, men du kan alltid lämna in dina uppgifter på svenska. Gruppdiskussioner kan också genomföras på båda språken, utifrån behov. Mer information kommer senast en månad innan kursstart då välkomstbrevet skickas ut.
Kursperiod
Under våren 2026 ges kursen vecka 9 till vecka 16.
- 24 februari, 09:00 – 12:00
- 10 mars, 09:00 – 12:00
- 24 mars, 09:00 – 12:00
- 14 april, 09:00 – 12:00
Välkommen med din anmälan (öppnar tisdag vecka 40)!