Förstudie om införande av Samverkansinlärning (SI) med fokus på skriv‑ och matematikstöd
Projektbeskrivning
Projektet innebär att en förstudie med pilotomgång genomförs. Detta ska göras under medverkan av studenter och i samverkan med aktörer i regionen. Syftet är att utreda om och hur SI (Supplemental Instructions) kan anpassas och tillämpas för att stärka studentstödet. Avsikten är att bidra till en stärkt kunskapsinhämtning och ökad skriv- och matematikförmåga för att minska studenters avhopp, höja kvaliteten på deras egna arbeten och öka genomströmning på utbildningarna.
Förstudien med pilotomgång omfattar tre inriktningar, samt att personal och medverkande studenter kompetensutvecklar sig inom SI. De tre inriktningarna är att:
- anpassa SI metoden till skrivstödets verksamhet
- anpassa SI till matematikstödets verksamhet
- genomföra en pilotstudie om SI som en metod att tillämpa på gymnasiet i högskoleförberedande syfte.
Nytta
Nyttan av projektet är att effektivt kunna utvärdera hur SI-metoden skulle kunna användas på Mittuniversitetet för att öka stödet i skrivande och matematik. Samverkansinlärning (SI) gynnar studenter direkt genom att de ges extra stöd i sina studier. Detta stöd kan leda till förbättrade studieresultat och ökad kursgenomströmning genom att fungera som ett komplement till det stöd och den undervisning som lärarna ger studenterna. Även studentdeltagandet och inflytandet ökar då SI uppmuntrar till medbestämmande genom att studenterna bestämmer vad SI-passen ska innehålla.
Projektplan
Finns på diarienummer MIUN 2024/1981.
Beviljade ALP-medel
Förstudie 1 300 000 kr.