Samiska perspektiv i naturvetenskaplig och teknisk undervisning
Detta projekt syftar till att utveckla ett moment om samiska perspektiv på undervisning i kursen Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3 och för grundlärare 4-6.
Svensk utbildning bär spår av kolonial historia inom utbildningssystemet, inte minst i relation till den samiska befolkningen. I den svenska läroplanen för grundskolan nämns till exempel kunskap om samiska perspektiv i mycket begränsad omfattning, samtidigt som det uttrycks att svenska elever ska få kunskap om Sveriges urfolk. Det finns inte heller något svenskt läromedel som tar upp metoder för att undervisa om detta ämnesområde inom naturvetenskap och teknik. Det gör att svenska lärare, och lärarstudenter, får mycket liten vägledning i hur denna undervisning skulle kunna bedrivas i dessa ämnen. Arbetet i vårt projekt genomförs tillsammans med lärare från Västernorrlands sameförening och tar avstamp i Mittuniversitetets avsiktsförklaring om satsning på forskning och utbildning som genomförs i samverkan med det samiska samhället. Inspiration till arbetet kommer bland annat från norska lärarutbildningar.
Målet är att utveckla en modul för momentet på lärplattformen Canvas och där knyta ämnesinnehållet till ett befintligt kursmoment om lärande för hållbar utveckling.
Fakta
Projektperiod
250701—270630
Projektledare

Projektmedlemmar
