Student Innovation Mid Sweden ‑ SIMS
Anlita en grupp sistaårsstudenter som föreslår och utvecklar en innovation åt din organisation. De tar fram produkter, tjänster eller prototyper som lösning på problem som ni tillsammans identifierar. Nedan hittar du viktiga datum, anmälningsformulär, mallar och exempel på resultat.
Knyt kontakt med framtidens medarbetare
Mittuniversitetet behöver hjälp av ditt företag eller din organisation med att hitta större verklighetsnära utmaningar till våra civilingenjörs- och datateknikstudenter. Vi söker tydliga förslag till avancerade innovationsproblem som en tvärvetenskaplig studentgrupp kan få i uppdrag att lösa och som kan leda till användbara och framgångsrika produkter eller tjänster. Detta är ett ypperligt tillfälle för dig att knyta kontakt med potentiella nya medarbetare och samtidigt testa produktidéer och ta del av nya utvecklingsresultat.
Kursens upplägg
Du presenterar ett väldefinierat förslag till utmaning för studenterna i maj enligt denna mall. Studenterna väljer projekt i juni och genomför projektet under september till början av november, det pågår under 10 veckor på helfart. Det du som uppdragsgivare bidrar med under kursens gång är arbetstid, genom att formulera problemställningar, agera beställare, användare och testare av resultaten, och i god tid innan kursstart leverera data som studenterna behöver. Kursen ges bland annat för studenter som läser sista året på en civilingenjörsutbildning eller på ett teknologie kandidatprogram. Studenterna agerar designer eller utvecklare med frihet att överaska dig med nya förslag till lösningar, och skriver en konsultrapport. Flera företag väljer att köpa nyttjande- eller äganderätt till resultatet av studenterna efter slutförd kurs, och/eller anställer studenterna för att fortsätta utvecklingen. Vi rekommenderar därför att du tidigt i kursen upprättar ett IP-avtal med studenterna, exempelvis enligt Mittuniversitetets avtalsmall på svenska eller engelska. Se även nedkortad version enbart för sekretessavtal.
Samarbete över gränserna
Under kursen samarbetar studenterna i projektgrupper med cirka 4-7 studenter i varje utvecklingsteam. Grupperna är tvärteam som består av studenter från minst två olika utbildningsprogram, för att kunna erbjuda din organisation en bredare kompetens. Tillsammans ska de föreslå lösningar på det problem som du presenterar. Studenternas uppgift kan vara att utveckla en demonstrator, en prototyp eller användbar produkt eller tjänst, genomföra kravfångst och användbarhetstester, utvärdera alternativa lösningar samt ta fram affärs- och marknadsplan för en produktidé.
Du får också coaching
Du och kolleger från din arbetsplats tillsammas med din studentgrupp kan tillsammans få en introdukton till innovationsprocessen och Design Thinking. På så sätt identifierar ni och studenterna tillsammans en välinramad problemställning och genererar och utvärderar flera alternativa idéer till problemformuleringar och approach.
Studenterna som går projektkursen kommer främst från någon av dessa sju utbildningar:
- Kandidatstudenter i Datateknik, år 3 - Studenterna bidrar med kompetens kring programmering, webbutveckling och inbyggnadssystem. De kan bidra med kunskaper om systemadministration, datasäkerhet, nätverksdesign.
- Civilingenjör i industriell ekonomi år 5 - inriktning förändringsledning. De kan bidra med kompetens inom marknadsanalys, modellering av organisations- och affärsprocesser, logistik, kvalitetsstyrning, riskanalys, datamining, beslutsteori och numeriska beräkningar.
- Civilingenjör i datateknik år 5 - inriktning tillämpad datateknik. Deras uppgift är att utveckla algoritmer, protokoll och programvara genom testdriven och agil utveckling. De har fördjupat sig inom maskininlärning, datamining, distribuerade system, webbprogrammering, mobila applikationer, trådlös kommunikation och 3D-grafik
- Civilingenjör i teknisk design år 5 - inriktning mekanisk design. De bidrar med kompetens inom bland annat konstruktionsteknik, hållfasthetslära, materialteknik, designmetodik och interaktionsdesign för utveckling av användaranpassade produkter.
- Civilingenjör i elektroniksystem år 4 - inriktning inbyggda sensorsystem. De har kompetens i synnerhet inom maskinnära programmering och sensorelektronik.
- Civilingenjör i teknisk fysik år 5 har fördjupat sig i synnerhet inom materialfysik och nanoteknik, men besitter även kunskaper i naturvetenskap, matematik och elektronik.
- Utbytesstudenter som har fördjupat sig inom varierande ämnen, exempelvis datateknik eller industriell ekonomi, kan bidra till den kreativa processen med sin internationella erfarenhet.