Nätverk med fokus på systematiskt kvalitetsarbete i vuxenutbildningen
Det här nätverket startade under hösten 2021 och vänder sig till skolchefer/skolledare/utvecklingsledare eller motsvarande i vuxenutbildningen.
Bakgrunden till nätverket är Skolverkets uppdrag att genomföra insatser för att stärka utbildningens kvalitet för barn och elever som är nyanlända eller har annat modersmål än svenska.
Nätverkets mål
Nätverkens mål är att bidra till ökad likvärdighet inom vuxenutbildningen och förbättrad utbildning för nyanlända elever och elever med annat modersmål än svenska. Detta uppnås genom att deltagande huvudmän:
- får ökade kunskaper om och en ökad förståelse för det systematiska kvalitetsarbetet, både vad det gäller hela vuxenutbildningen hos respektive huvudman och nyanlända och flerspråkiga elevers lärande i vuxenutbildningen.
- i högre grad identifierar styrkor och svagheter i sina verksamheter och bedömer och utvecklar kvaliteten utifrån det
- får ökad kunskap om och kompetens i att stärka verksamhetens förändringskapacitet.
Det finns sex nationella nätverk som bygger på de deltagande Skolhuvudmännens kommunstorlek. Deltagare i MIUNs nätverk är: Eksjö, Flen, Gullspång, Haparanda, Härjedalen, Lapplands KF (Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala) Lomma, Olofström, Osby, Sollefteå, Svedala, Torsby och Trosa.