När du blivit antagen

Spara favorit 5 jul juli 2019
Studenter på Campus Östersund

Varmt välkommen till Mittuniversitetet!

För att få en smidig start på dina studier följer här vad, hur och när du måste göra saker innan kursstart. Det kan exempelvis vara att du registrerar dig och skaffar ett studentkonto för att få tillgång till universitetets alla e-tjänster vi erbjuder våra studenter.

Saker att tänka på inför terminsstart.

1. Tacka Ja till din plats (gäller endast utbildningar med start vår och höst)

Ditt antagningsbesked ser du på Antagning.se. Till höst- och vårterminerna måste du tacka ja till din plats i det första antagningsbeskedet, detta för att inte förlora platsen. Vid urval 2 behöver du inte tacka ja när du är antagen. 

2. Ta del av ditt välkomstbrev

I välkomstbrevet från din utbildning hittar du allmän information inför dina studier. Här finns bla information om när utbildningen startar, kursplan inkl. litteraturlista samt information om din utbildning använder sig av vår lärplattform Moodle.

 

Sök ditt välkomstbrev

3. Skapa ett studentkonto (tidigast 30 dagar innan kursstart)

Via ett studentkonto får du tillgång till en rad av våra e-tjänster som bla studiedokumentationssystemet Ladok där du kan se dina studieresultat, registrera dig på kurser och anmäla dig till dina tentor, universitetsbibliotekets e-tjänster och lärplattformen Moodle samt e-mötesverktyget Zoom.

 

Läs mer om hur du skaffar ett studentkonto här
Du som läst vid Mittuniversitetet tidigare behöver inte skaffa ett nytt studentkonto utan använder samma inloggningsuppgifter som tidigare. Har du glömt dina inloggningsuppgifter skapar du nya här.

4. Registrera dig (tidigast två arbetsdagar innan kursstart, kräver studentkonto)

För att du ska kunna påbörja din kurs eller ditt program kräver det att du först registrerar dig. Registreringen gör du i Ladok som du kommer åt via ditt studentkonto på studentwebben. Observera att det kan ta upp till ett dygn från det att du skapat ditt studentkonto tills du kan gå vidare och registrera dig i Ladok. En registrering är viktig för att du skall få dina poäng men även studiemedel från CSN. När du registrerat dig blir du en aktiv student och får bland annat tillgång till lärplattformen Moodle (huruvida din utbildning använder plattformen framgår av ditt välkomstbrev) och våra undervisningslokaler (genom att använda MIUN-kortet).

 

Läs mer om hur du registerar dig på din kurs här

5. Skaffa MIUN-kortet

MIUN-kortet använder du bland annat som passerkort, lånekort, utskrifts- och kopieringskort samt som idenifikationshandling i samband med tentamen. För att kunna skaffa ett MIUN-kort krävs att du har en aktuell kursregistrering och ett studentkonto. För att skaffa ett MIUN-kort besöker du något av våra Servicecenter i Sundsvall eller Östersund.

Skaffa MIUN-kortet 

6. Gå in i lärplattformen Moodle

Mittuniversitetets webbaserade lärplattform kallas Moodle och du kommer åt plattformen via ditt studentkonto. Information om huvuvida din utbildning använder Moodle hittar du i ditt välkomstbrev. Mittuniversitetet erbjuder även e-mötesverktyget Zoom till sina studenter.

Du måste vara registrerad på en kurs för att få tillgång till Moodle, från att du registrerat dig på en kurs dröjer det ca 60 min innan du ser och kommer åt din kurs i Moodle. 

 

Hur fungerar Moodle? (FILM)
Information om e-mötesverktyget Zoom

7. Skaffa Bibliotekskonto

Biblioteket har en mängd tjänster som är viktiga för både dig som pluggar på distans och Campus.

 

Hur du skaffar Bibliotekskonto

8. Gå med i Studentkåren

Det finns en studentkår på vardera av våra två campusorter. Studentkåren har till uppgifat att bevaka dina intressen som student både inom utbildnings- och studiesociala frågor.

 

Information om studentkåren 

9. Ha roligt!

Som ny campusstudent kommer du snabbt in i studentlivet med Studentkårens introaktiviteter. Under ett par veckor arrangeras en mängd olika aktiviteter.

 

Introduktionsaktiviteter för nya studenter (gäller terminsstart på hösten och våren)

99
9