Välj webbläsare

Safari

  1. Starta programmet Keychain Access.app (Nyckelhanteraren), tex genom att trycka på knapparna CMD + space och skriva namnet i sökfältet.
  2. Använd sökfältet och sök rätt på en webbplats för miun.se. Om det finns ett sparat lösenord för någon tjänst på miun.se så får du fram ett eller flera sökresultat. Dubbelklicka på en rad för att ta fram detaljer.
  3. Bocka i rutan ”Visa lösenord”. Du kommer nu att få ange ditt lösenord för det inloggade användarkontot på datorn för att ta fram ditt sparade lösenord.

Mozilla Firefox

  1. Starta Firefox och klicka på dom 3 strecken uppe till höger och välj Inställningar.
  2. Klicka på Sekretess & Säkerhet och sen på Sparade inloggningar…
  3. Klicka på en miun.se adress till vänster och klicka sen på ögat som finns till höger om prickarna för lösenordet. Kan även här krävas att du måste fylla i ditt lokala lösenord på datorn.

Chrome

  1. Starta Chrome och klicka på dom 3 prickarna uppe  i högra hörnet och välj  Inställningar.
  2. Klicka på Autofyll till vänster och klicka sen på pil höger för Lösenord.
  3. Sök rätt på en webbplats för miun.se, ditt användarnamn syns där och klicka på Ögat så ska du kunna se ditt lösenord efter att du skrivit in ditt lokala lösenord på datorn.

Edge (Internet Explorer)

  1. Öppna Kontrollpanelen. En väg är att skriva kontrollpanelen i sökfunktionen i windows.
  2. Ändra visningsläge till Visa efter: Små ikoner och klicka sedan på Autentisieringshanteraren.
  3. Webbautentiseringsuppgifter är det första som visas, sök rätt på en miun-sida du har något sparat på och klicka på pil ner där. Klicka Visa bredvid Lösenord så får du fram ditt sparade lösenord (Krävs oftast att du skriver in ditt lokala lösenord du har på datorn).

Utskrift och kopiering

Hur kan jag skriva ut?

Om du vill skriva ut eller kopiera måste du betala i förväg. Du loggar in på utskriftsportalen där du laddar ditt konto med vald summa (50, 100 eller 200 kr) genom betalning med ditt kreditkort. Välj "Add Credits" i menyn och följ guiden. Du kan även sätta in pengar på ditt utskriftskonto hos Servicecenter eller på biblioteket på campus. Det lägsta belopp som du kan sätta in i systemet är 20 kr.

Utskriftssystemet är en så kallad "FollowMe printing"-lösning. Det innebär att i stället för att skriva ut direkt till en förvald skrivare, så lagras utskriften i en central utskriftskö tills du själv går till den skrivare där du vill hämta utskriften och loggar in med ditt Miun-kort.

Du som är student kan skriva ut, kopiera och skanna på samtliga skrivare som du har tillgång till och du kan även skriva ut från egen medhavd enhet (BYOD) som kan ansluta till universitetets trådlösa nätverk (eduroam). När du behöver kopiera eller skriva ut ska du i första hand använda den huvudskrivare som finns i biblioteket på campus eller på de skrivare som finns i datorsalarna.

Pris per enkelsida enligt nedan (dubbelsida = dubbla kostnaden). 

  • A4 svart/vit; 0,50 kr
  • A4 färg; 1,50 kr
  • A3 svart/vit; 1,00 kr
  • A3 färg; 2,50 kr
  • Skanning; 0,25 kr

 

Ska du skriva ut eller kopiera mycket kan det vara idé att kontakta Mittuniversitetets vaktmästeri.

WiFi

Skapa ett nytt Eduroam-lösenord eller hämta befintligt

Som student eller medarbetare på Mittuniversitetet har du tillgång till det trådlösa nätverket Eduroam. Eduroam fungerar vid de flesta lärosäten i Sverige och på vissa publika platser, till exempel flygplatser. För att kunna använda eduroam så behöver du ett personligt lösenord.

Skapa ett nytt eduroam-lösenord

  1. Klicka på Hämta din Network Secret här https://eduroam.miun.se/bin/eduroam.cgi
  2. Logga in med din miun-mejladress (användarnamn@miun.se/användarID@student.miun.se) och ditt normala lösenord.

 

Hämta befintligt Eduroam-lösenord

Om du är på campus och inte kommer åt något nätverk:

  1. Sätt på Wifi på din enhet och anslut till miun_guest nätverket.
  2. När du väl har valt miun_guest så kommer ett webbläsarfönster automatiskt att öppnas (om du har en äldre modell så kommer en flik att öppnas i din webbläsare).
  3. Följ instruktionen för "to login" och gå till "click here" för att se ditt lösenord.
  4. Klicka på länken som heter Show my network secret https://eduroam.miun.se/edu för att se ditt lösenord för eduroam.
  5. Fyll i dina mejl-inloggningsuppgifter och klicka på "Logga in"
  6. Ditt lösenord visas, kopiera ditt lösenord
  7. Koppla från miun_guest och anslut din enhet till eduroam nätverk. För att logga in ange mejladressen som användarnamn (användarnamn@miun.se/användarID@student.miun.se) och klistra in det kopierade lösenordet i lösenordsfältet.
  8. Anslut.

WiFi och Eduroam

Idén bakom eduroam är att lärosäten enats runt principen - era användare får använda vårt nät när de är hos oss, om våra användare får använda ert nät när de är hos er. Sunet har även skrivit avtal med operatören TheCloud, vilka därmed i sitt nät tillhandahåller eduroam vid flygplatser, järnvägsstationer mm. För mer info se Sunets information samt eduroams "täckningskarta". Du kan även ladda ner eduroams app till din mobil.

Du ansluter med din student e-postadress, användarid@student.miun.se. Ladda ner "eduroam Installer" fixar automatiskt de inställningar som krävs på en dator med Microsoft Windows.

För ytterligare information om eduroam och för att se andra eduroam-anslutna lärosäten, hänvisas till eduroams svenska webbplats eller internationella webbplats

Så här ansluter du

Wi-Fi Iphone/Ipad

1. Gå till Inställningar
2. Välj Wi-Fi, aktivera om det inte redan är aktivt.
3. Välj eduroam
4. Fyll i din e-postadress användarID@student.miun.se och ditt personliga eduroam-lösenord
5. Klicka på Anslut
6. Kilcka på Godkänn

 

Wi-Fi Android

Wi-Fi nätvek: Eduroam
EAP-metod: PEAP
Fas 2-autentisering: MSCHAPV2
CA-certifikat: Verifiera inte/Ospecificerad
Användarcertifikat: Ospecificerad
Identitet: Ange din studentmejladress användarID@student.miun.se
Anonym identitet: Hoppa över/lämna blankt
Lösenord: ditt personliga eduroam-lösenord

Guider för att ansluta till eduroam:

Kontakta IT Support vid ytterligare frågor.

Användarregler

Information om behandling av personuppgifter vid användning av studentkonto på Mittuniversitetet

Vid din ansökan till studier vid Mittuniversitetet lämnade du uppgift om namn, personnummer och adress. Dessa personuppgifter behöver Mittuniversitetet för att dina studier ska kunna registreras. Uppgifterna behandlas automatiserat vid Mittuniversitetet med stöd av förordning om redovisning av studier mm vid universitet och högskolor (1993:1153). Information om denna registrering lämnades i utbildningskatalogen. Det datorsystem som behandlar personuppgifterna och studieresultaten är Ladok.

För att möjliggöra eller underlätta dina studier får du tillgång till användaridentitet för e- posttjänster, konferenser, utskrifter och fillagring mm och en tagg för inpassering till Mittuniversitetets lokaler. Vid administreringen av kontot och Miun-tagg använder Mittuniversitetet uppgifter som finns i Ladok för att registrera och behandla dessa i registret för användaridentiteter respektive registret för inpasseringskort. De personuppgifter som finns i registret för användarkonton är ditt namn, personnummer och e-postadress och i inpasseringsregistret ditt namn, personnummer, adress och kurs/programkod.

Syftet med bearbetningen är att underlätta en säker administrering av användaridentitet och Miun-tagg.
Dina kontaktuppgifter finns även i Moodle eller andra lärplattformar för att du ska kunna ta del av kursernas
innehåll. Uppgifterna kommer endast att användas för dina studier vid Mittuniversitetet men åtkomst finns på
olika sätt för alla befintliga anställda. Vid misstanke om brott kan uppgifter i systemet komma att utlämnas till rättsvårdande myndigheter.

Mittuniversitetet är ansvarig för de personuppgifter som används om dig som student. Universitetet är även en
myndighet och har en skyldighet att bl.a. följa reglerna för allmänna handlingar, myndigheters arkiv och offentlig statistik. Universitetet kommer därför även att behandla personuppgifterna på det sätt som krävs för att kunna följa gällande lagstiftning. Om någon begär ut en allmän handling som innehåller dina personuppgifter kan Mittuniversitetet komma att lämna ut dessa. Detta om handlingen inte ska/kan beläggas med sekretess.

Du har rätt att efter skriftlig begäran få bekräftat om personuppgifter som rör dig används av Mittuniversitetet
och bl.a. ges möjlighet att del av de personuppgifter som finns registrerade om dig vid Mittuniversitetet. Detta kan t.ex. vara för att se om den information som finns är korrekt eller om du ev vill begära rättelse eller radering, i de fall detta är möjligt. En sådan begäran ska ställas till registrator@miun.se eller skickas till Mittuniversitetet, registrator, 851 70. Har du frågor kring eller klagomål på universitetets användning av personuppgifter kan du antingen vända dig till universitetets egna dataskydds-ombud eller vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten. Kontaktuppgifter till Mittuniversitetets dataskyddsombud hittas på hemsidan, sök på ”dataskyddsombud”. 

Regler för användning av datanätet samt övriga datorresurser vid Mittuniversitetet

Mittuniversitetets it-resurser ägs av Mittuniversitetet och är avsedda att användas i Mittuniversitetets verksamhet. IT-resurserna får endast nyttjas av behörig användare. Användning av it-resurserna får inte strida mot gällandelagstiftning, SUNETs regler, detta regeldokument eller berörd verksamhets regler.

Behörig användare

  • Behörig användare är den som tilldelats behörighet att nyttja Mittuniversitetets it-resurser
  • Behörigheten är personlig och får inte överlåtas eller på annat sätt göras tillgänglig för annan person.
  • Användaridentiteten får inte döljas vid användning av resurserna.
  • Tilldelad behörighet upphör att gälla när anställning, studier eller annan anknytning till Mittuniversitetet upphör.
  • Behörigheten kan dras tillbaka vid överträdelse av reglerna eller när Mittuniversitetet av annan anledning anser att det behövs.

Användning av Mittuniversitetets it-resurser

  • Mittuniversitetets it-resurser får inte nyttjas för att på otillbörligt sätt sprida, förvara eller förmedla information
  • i strid mot gällande lagstiftning,
  • i verksamhet som saknar anknytning till universitetet,
  • för ändamål genom vilka universitetets namn, anseende och goda rykte kan skadas,
  • som syftar till att marknadsföra produkter eller tjänster som saknar anknytning till universitetet,
  • eller på annat sätt störa Mittuniversitetets verksamhet.

Särskilda regler för Microsoft365 

Microsoft365 är en molnbaserad plattform med verktyg för att arbeta var som helst och på olika plattformar. Förutom vanliga kontorsprogram (Word, Powerpoint, Excel, Outlook e-post och Outlook kalender), innehåller den även flera andra tjänster som exempelvis program för att diskutera, utbyta idéer, planera, samarbeta och dela dokument. Beakta att all elektronisk kommunikation som sker med anställda inom universitetet betraktas som allmänna handlingar, vilka kan komma att lämnas ut till allmänheten. Utöver Mittuniversitetets allmänna regler i denna ansvarsförbindelse gäller för Microsoft365 (M365) att  

  • Syftet med M365 är att stödja den verksamhet och de uppgifter som studierna kräver. 
  • M365 får inte innehålla data som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen, eller lagöverträdelser och särskilda kategorier av personuppgifter (s.k. känsliga personuppgifter) enligt dataskyddsförordningen. 
  • M365 får inte användas så att användningen gör intrång i andras privatliv, försöker förolämpa eller förnedra andra, olovligen sprider upphovsrättsskyddat material, uppmanar till brott eller bryter mot svensk lag eller på annat sätt är olämplig, stötande, störande, vulgär, obscen eller oanständig.
  • Ditt M365 konto med tillhörande epostlåda kommer fortsätta vara aktivt 12 månader efter det att du blivit avregistrerad som student hos Mittuniversitetet. Därefter inaktiveras ditt M365 konto under 30 dagar innan det slutligen raderas.  

Utrustning och nätverk

Det är inte tillåtet att:

  • koppla in utrustning, såsom switchar, routrar,
    accesspunkter eller annan nätverkstutrutning,
  • tillhandahålla tjänster som till exempel DHCP, DNS,
    FTP, HTTP, HTTPS, SMTP på Mittuniversitetets nät
    och nätverk.

Det är tillåtet att ansluta privat utrustning (telefon, dator) till
Mittuniversitetets nätverk.

Informationssäkerhet samt GDPR

Som användare är jag också skyldig att

  • följa regler och riktlinjer gällande informationssäkerhet
    inom universitetet Informationssäkerhet
  • hantera personuppgifter i enlighet med
    Dataskyddsförordningen (GDPR) GDPR

Konsekvenser/Påföljder

Användare som bryter mot aktuella regler kan komma att
stängas av från vidare nyttjande av Mittuniversitetets
datorer och nätverk samt stängas av från studierna
respektive uppsägning/avskedande från anställning.

Handling som bedöms vara brottslig kommer att
polisanmälas. Den som bryter mot ovanstående
regler ansvarar personligen för eventuella straff
och skadeståndsrättsliga påföljder.

Radering av studentkonto

Ditt studentkonto raderas när något av följande inträffar: 

  • Du inte varit inloggad under de senaste 12 månaderna
  • Du inte varit registrerad som student under de senaste
    12 månaderna

Ansvar

Jag bekräftar att jag tagit del av Mittuniversitets regler för
användning av Mittuniversitets it-resurser och avser att
följa dessa. Jag avser också att hålla mig informerad om
det sker några ändringar i reglerna och då följa de nya
reglerna.

Länkar:

SUNET:s regler:
https://www.sunet.se/policy-for-tillaten-anvandning/
Informationssäkerhet:
https://www.miun.se/informationssakerhet
GDPR:
https://www.miun.se/kontakt/personuppgifter/

Identity Provider - IDP

Generell beskrivning av SAML2 WebSSO

Tjänsten innefattar autentisiering av användare som har en elektronisk identitet på Mittuniversitetet, samt attributöverföring gällande den autentiserade användaren. Universitetet är medlem i SWAMID, den svenska identitetsfederationen för forskning och högre utbildning. Tjänsten är uppsatt i enlighet med SWAMIDs policy och övriga regler och riktlinjer som fastställts av SWAMID.

Policy för personlig integritet

Tjänsten följer den policy för hantering av personuppgifter som fastställts av Mittuniversitetet, i enlighet med svensk lagstiftning. 

Tjänsten och dess begränsningar

Mittuniversitetet garanterar en tillgänglighet till tjänsten som stämmer överens med  Mittuniversitetets krav och förväntningar. Processen för utdelande, avslutande och underhåll av elektroniska identiteter vid Mittuniversitetet finns här. Mittuniversitetet följer SWAMIDs rekommendationer för utlämning av attribut, baserad på entitetskategorier. Mittuniversitetet förbehåller sig att i kommunikation med en tjänsteutgivare förändra faktiskt utgivna attribut, oavsett vad som rekommenderas av SWAMID gällande den entitetskategori som tjänsteutgivaren har placerats i.

Servicedesk och supportfrågor

För frågor och felanmälan gällande Mittuniversitetet och dess SAML2 WebSSO-tjänst hänvisas till följande lokala supportkanaler

Tfn:           010-142 80 00
E-post:      itsupport@miun.se 

Sidan uppdaterades 2024-04-08