Tre människor går i en ljus lövskog. De har ryggen mot betraktaren.

Nu går startskottet för temaveckorna om psykisk hälsa

Fre 06 okt 2023 09:04

Tisdagen den 10 oktober är det världsdagen för psykisk hälsa - Mental Health Day. Det är också startskottet för temaveckorna om psykisk hälsa Studenthälsan, studentkårerna och ÖSIS erbjuder aktiviteter. Delta i korvgrillning, promenader, föreläsningar och få tips på hur du kan stärka din psykiska hälsa!

Vi träffar Helena Söderberg, samordnare på Studenthälsofrågor vid Mittuniversitetet.

Se hela programmet för temaveckor psykisk hälsa

Vad är Mental Health Day 10 oktober och varför uppmärksammar Studenthälsan och Studentkåren den?

Syftet med den internationella dagen är att öka medvetenheten om frågor kopplade till psykisk hälsa i hela världen. På studenthälsan, tillsammans med studentkårerna, vill vi uppmärksamma och bidra till ökad kunskap för att minska stigma och negativa attityder kring psykisk ohälsa men också visa på hur vi kan stärka den psykiska hälsan och må bättre.

10 oktober är även startskottet för hälsoveckor på båda campus - vad händer under de här veckorna?

Den 10 oktober uppmärksammar vi det främjande perspektivet genom att uppmana till fysisk rörelse och dess positiva effekt på vår psykiska hälsa. Det kommer att finnas en slinga runt campus som man kan gå eller springa samtidigt som vi tillsammans med studentkåren och andra samarbetspartner grillar korv och pratar hälsa. Det finns även digitala föreläsningar med vår handledare pedagogiskt stöd om studieteknik hur man lyckas med sina akademiska studier. De passar både campus- och distansstudenter.

Hur jobbar Studenthälsan med studenternas hälsa och vilken hjälp kan man få?

Vi hjälper studenter med frågor som är kopplade till livet som student. Det kan till exempel handla om stress, prestationsångest, sömn, konflikter och relationer, talängslan, alkohol eller andra saker som kan göra studentlivet komplicerat. Vi erbjuder studenterna föreläsningar och gruppverksamhet samt individuellt samtalsstöd – syftet är att stödja och främja deras välmående och för att få till en balanserad studietid.

Hur samarbetar ni med kårerna?

Så mycket vi kan med frågor som berör studenternas studier och välmående. Det kan vara aktiviteter som dessa, samverkan i olika frågor och nätverk samt som stöd till varandra när det är situationer som behöver lösas.

Om man mår dåligt eller behöver hjälp med stress eller annat, var ska man vända sig då?

Titta in på vår webbsida och kontakta någon av oss för att boka en tid för samtal, det kan både vara ett samtal på campus eller via telefon/zoom. Vi finns till för alla studenter!

Till Studenthälsans sida

Sidan uppdaterades 2023-10-06