Konflikthantering i klassrummet, teori och praktik för verksamma lärare 7,5 hp
Kursen är en kommunförlagd uppdragsutbildning som Mittuniversitetet ger på uppdrag av Skolverket.
Kursens syfte
Kursen syftar till att stärka deltagarnas förmåga att förebygga och hantera konflikter i skolan, samt att utöva ett tryggt, tydligt och demokratiskt ledarskap i klassrummet.
Deltagarna får fördjupade kunskaper om konflikter i skolmiljö och bekantar sig med relevanta teorier och modeller för konflikthantering. Kursen ger också praktiska verktyg för att förstå och hantera olika typer av konflikter.
Ett viktigt inslag är att främja kollegialt lärande och samarbete. Genom gemensam reflektion och erfarenhetsutbyte utvecklas deltagarnas förmåga att tillsammans hantera konflikter och stärka det kollegiala arbetet kring dessa frågor.
Målgrupp
Kursen riktar sig till behöriga och obehöriga lärare inom grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola eller komvux. För att erbjudas plats på kursen ska deltagaren ha en anställning och under innevarande läsår vara verksam som lärare.
Rektor/Skolledning ska ges möjlighet att delta tillsammans med lärare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- visa stärkt förmåga att förebygga och hantera konflikter i klassrummet
- visa kunskap om grundläggande teorier om konflikter och konflikthantering
- tillämpa ett urval av metoder och modeller för konflikthantering på verksamhetsnära konflikter
- reflektera över sitt eget förhållningssätt och agerande i samband med konflikter och konflikthantering
- visa ökad insikt om hur kollegiala processer kan bidra till att stärka konflikthanteringen i klassrummet.
Innehåll
Modul 1 – Introduktion till konflikthantering i skolan
2 veckor – 1 fältträff + litteratur
- Definitioner av konflikt och konflikttyper
- Skolans juridiska och etiska ramar
- Inledande självreflektion kring egna erfarenheter
Modul 2 – Teorier och modeller för konflikthantering
3 veckor – 1 fältträff + handledda seminarier
- Konflikthanteringsteorier (ex. Glasl, Thomas-Kilmann)
- Ledarskapsteorier kopplade till konflikthantering (ex. Transformativt ledarskap)
- Kollegiala processer och verksamhetsnivå
Modul 3 – Färdighetsträning och tillämpning
5 veckor – 1 fältträff + distansövningar
- Rollspel och case-övningar
- Praktisk träning i samtalsmetodik och förhållningssätt
- Kollegial reflektion och gemensamma handlingsplaner
Modul 4 – Konflikthantering i den egna praktiken
4 veckor – 1 fältträff + distans + slutseminarium
- Eget fallarbete (beskriva, analysera, reflektera)
- Rektors och kollegors roller i verksamhetsnära konflikter
- Slutseminarium med presentation av erfarenheter
Färdighetsträningen genomförs genom rollspel, fallstudier, praktiska samtalsövningar och reflektionsseminarier. Deltagarna tar med egna erfarenheter som bearbetas och analyseras i grupp.
Undervisning och upplägg
- Föreläsningar (inspelade och live)
- Seminarier (fysiska och digitala)
- Färdighetsträning (rollspel, case)
- Kollegiala diskussioner och handledning
- Litteraturstudier och reflektionsuppgifter
Kursen ges på kvartsfart och består av både digitala träffar och fysiska träffar.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift (5hp) och en muntlig presentation (2,5hp).
Det ska ges möjlighet att delta i kursen utan att erhålla högskolepoäng. Deltagare som inte genomför skriftliga examinationsmoment men fullföljer kursen med aktiv närvaro ska kunna erhålla kursintyg.
Kontakta oss
Är du intresserad av denna utbildning? Kontakta då Annika Svensson, uppdragsutbildningskoordinator.
Kontakt

