Destinationsutveckling och attraktiva platser, 3 hp
Kursen ger dig kunskap om hur olika typer av turistdestinationer skapas och utvecklas utifrån olika perspektiv så som hållbarhet, konkurrenskraft och samverkan med fokus på hur destinationsutveckling påverkar det lokala samhället och platsens attraktivitet.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som har intresse och behov utav att lära dig mer om destinationsutveckling och dess roll för platsens attraktivitet.
Behörighet
Utbildningen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs. offentliga uppdragsgivare eller privata företag, för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta. Uppdragsutbildningar följer dock samma krav och håller samma kvalitet som annan högskoleutbildning.
Del av innehåll
I kursen ingår grundläggande teoretiska begrepp, modeller och metoder kopplade till destinationsutveckling. Kursen behandlar hur olika typer av turistdestinationer skapas och utvecklas utifrån olika perspektiv så som hållbarhet, konkurrenskraft och samverkan. I kursen berörs även hur destinationer kan utveckla turism på ett hållbart sätt med hänsyn till sociala, miljömässiga och ekonomiska faktorer. Kursen fokuserar på hur destinationsutveckling påverkar det lokala samhället och platsens attraktivitet.
Förutsättningar och upplägg
Kursen är tänkt att inte enbart stärka/höja deltagarnas kompetens utan även bidra till utvecklingen i verksamheter där deltagarna arbetar. Detta möjliggörs bland annat genom att utbildningen uppmuntrar samarbete och erfarenhetsutbyten mellan deltagarna samt att det finns en stark koppling mellan teori och praktik. Kurserna tar avstamp i reella utmaningar, behov och uppdrag inom verksamheten som får koppling till relevant och aktuell forskning och teori. Det kan till exempel innebär att deltagarna arbetar med fall från den egna verksamheten.
Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier (80 timmar), men ges över 10 veckor med en studietakt på cirka 20 % (8 timmar/vecka).
Undervisningsformer
Kursen är distansbaserad vilket innebär att det krävs tillgång till dator, god internetuppkoppling, webbkamera och headset/hörlurar med mikrofon. Den distansbaserade undervisningen sker via vår lärplattform Canvas och mötesverktyget Zoom. Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar, övningsuppgifter, handledning och seminarier. Undervisningen sker i viss utsträckning på schemalagda tider online men har i övrigt ett flexibelt upplägg där deltagarna erbjuds ett paket med kursmaterial som de kan ta del av när det passar. Du som kursdeltagare ansvarar själv för det egna lärandet och förväntas delta i undervisning, ta del av kursmaterial samt självständigt söka information, arbeta med verksamhetsspecifika utmaningar och ta ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Kursstart
Aktuell kursstart är vecka 46 2026. Det går bra att redan nu göra en intresseanmälan, se nedan.
Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt webbaserade seminarium.
Betygsskala är underkänd (U) eller Godkänd (G).
Samläsning
Samläsning med deltagare från andra organisationer kan förekomma.
Kursansvarig
Professor Maria Lexhagen
Kostnad
Kursen kostar ca X SEK per deltagare (exkl moms) där priset kan komma att justeras beroende på antalet deltagare på kursen.
För övrigt gäller att:
- Kurslitteraturen inte ingår i priset utan bekostas av uppdragsgivaren.
- Kostnader för deltagare med behov av särskilt stöd betalas av uppdragsgivaren.
Intresseanmälan
Gör gärna en intresseanmälan redan nu så har vi möjlighet att återkomma när det finns mer information om kursstarten ht26 samt när anmälan öppnar. Intresseanmälan är inte en bindande anmälan.
Länk till intresseanmälan
Kontakt
