Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik III för grundlärare 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik III för grundlärare 4-6, 15 hp
Mathematics and Science Education BA (B), Mathematics III for Primary School Teachers, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM018G
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2023-11-20
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-01

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska fördjupa sin förmåga att planera och genomföra stimulerande lärsituationer i matematik för elever i årskurs 4 till 6. Detta förutsätter att studenten fördjupar sina egna ämneskunskaper i matematik, samt fördjupar sin matematikdidaktiska kunskap. Den studerande ska vidare utveckla förmågan att självständigt analysera och reflektera över matematikens innehåll, undervisningsformer och elevers uppfattningar om matematiska begrepp, för att kunna möta och utmana varje elev utifrån dess förutsättningar. Dessutom ska studenten utveckla förmågan att bedöma och betygsätta elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom geometri, kombinatorik, statistik och sannolikhetslära, relevant för undervisning i matematik i årskurs 4-6.
2. Beskriva kunskapsutvecklingen hos elever i årskurs 4-6 inom geometri, kombinatorik, statistik och sannolikhetslära utifrån grundskolans styrdokument och matematikdidaktisk forskning.
3. Beskriva hur elever i årskurs 4-6 kan utveckla de matematiska förmågorna i styrdokumenten, i relation till relevant centralt innehåll, samt problemlösningens centrala roll i matematikundervisningen.
4. Granska kvalitativ och kvantitativ matematikdidaktisk forskning, samt resonera kring dess betydelse för matematikundervisningen.
5. Redogöra för hur olika typer av bedömning bidrar till kunskapsutveckling hos elever i årskurs 4-6, och relatera detta till kunskapskraven i grundskolans kursplan.
6. Exemplifiera hur en inkluderande matematikundervisning för elever i årskurs 4-6 kan utformas, baserat på yttre ramfaktorer och forskning om olika elevers behov.
7. Observera, reflektera över och tillvarata erfarenheter från matematikundervisning i årskurs 4-6, samt aktuella matematikdidaktiska forskningsresultat, för att utveckla den egna yrkesverksamheten.
8. Planera undervisning med fokus på styrdokumentens centrala innehåll för årskurs 4-6 som tas upp i kursen, baserat på ämnesdidaktisk forskning om hur olika matematiska förmågor kan utvecklas, samt formativ bedömnings betydelse för lärande.
9. Iscensätta olika aspekter av en inkluderande matematikundervisning för årskurs 4-6.
10. Analysera läromedlens potential att ge elever i årskurs 4-6 möjlighet att utveckla de matematiska förmågor, i relation till relevant centralt innehåll, som anges i kursplanens syftesformulering.
11. Använda korrekt och relevant matematiskt och matematikdidaktiskt yrkesspråk.
12. Kritiskt reflektera över sitt förhållningssätt till planering, bedömning och dokumentering, med avseende på matematikundervisningen.
13. Värdera och anpassa läromedel och materiel i matematikundervisningen utifrån elevers olika behov i årskurs 4-6.

Innehåll

- olika geometriska objekt och dess egenskaper
- skala och matematisk symmetri
- grundläggande kombinatorik, sannolikhetslära, olika lägesmått, samt grafiska modeller för att presentera statistiska data
- ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, med fokus på grundskolans centrala innehåll i geometri, samt sannolikhet och statistik, och hur detta påverkar elevers möjlighet till kunskapsutveckling
- de matematiska förmågorna i styrdokumenten
- problemlösning som förmåga och innehåll, samt olika problemlösningsstrategier
- läromedlens roll i matematikundervisningen
- inkluderande matematikundervisning
- olika former av bedömning och hur bedömning kan främja elevers lärande i matematik
- fördjupning av att analysera, samt att bedöma, elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten
- planering av matematikundervisning utifrån matematikdidaktiska teorier om matematikinlärning och ramfaktorer i styrdokumenten
- fördjupning av matematikdidaktisk forskning, inklusive diskussion kring kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och metodernas påverkan på forskningsresultatens generaliserbarhet

Behörighet

Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik II för grundlärare 4-6, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, självstudier, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten. Undervisning bedrivs både vid sammankomster på campus och
online.

Examination

2001: Planering för lärande och undervisning i matematik, Skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 2, 3, 5, 7, 8, 11, 12

2002: Matematiska begrepp, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Lärandemål: 1, 2, 11

2003: Läromedelsanalys, Muntlig och skriftlig presentation, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppvis videopaper. Lärandemål: 3, 10, 11

2004: Problemlösningsstrategier, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppvis skriftlig inlämning, samt muntlig redovisning. Lärandemål: 3, 8

2005: Fältanalys av matematikundervisning, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig inlämning, samt muntlig redovisning. Lärandemål: 2, 5, 6, 7, 12

2006: Inkluderande matematikundervisning, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppvis skriftlig inlämning, samt rollspel. Lärandemål: 6, 9, 13

2007: Matematikdidaktisk forskning, Seminarium, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium med skriftlig inlämning. Lärandemål: 4

2008: Skriftlig tentamen i matematik och matematikdidaktik, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål: 1, 2, 3, 11

Betygskriterier för den tregradiga betygsskalan finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som MA157G eller AM005G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter, ca 300 sidor
  • Författare/red: Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E.
  • Titel: Rika matematiska problem: Inspiration till variation
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Helenius, O. & Johansson, M. (Red.)
  • Titel: Att bli lärare i matematik
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Bedömning för lärande i matematik
  • Upplaga: Senaste revideringen
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Diamant - ett diagnosmaterial i matematik
  • Upplaga: Senaste revideringen
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
  • Upplaga: Senaste revidering
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan i matematik
  • Upplaga: Senaste revidering
  • Förlag: Skolverket
  • Författare/red: Solem, I. H., Alseth, B., Eriksen, E., & Smestad, B.
  • Titel: Tal och Tanke 2: Matematikundervisning från årskurs 4 till 6
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23