Grafisk design GR (A), Kommunikativ förpackningsdesign, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Grafisk design GR (A), Kommunikativ förpackningsdesign, 7,5 hp
Graphic Design BA (A), Design and Communication, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD063G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
  • Fastställd: 2018-11-05
  • Senast ändrad: 2023-11-15
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-01

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska ha kunskap om förpackningsdesignens kommunikativa roll ur ett samhälleligt perspektiv.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera nyckelbegrepp inom förpackningsdesign
- beskriva förpackningens kommunikativa roll i en samhällskontext
- tillämpa kunskaper inom området i ett designprojekt
- förklara ett designprojekt i utställningsform
- visa kunskaper i grundläggande produktfotografi

Innehåll

Följande moment behandlas:
- teoretiska aspekter på förpackningsdesign
- praktiskt arbete med förpackningsdesign
- skissteknik inriktning förpackningsdesign
- materialkunskap inriktning kartong
- produktfotografering

Behörighet

Grafisk design GR (A):
Digital bild 7,5 hp
Kreativ träning 7,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

I kursen förekommer föreläsningar, genomgångar och praktisk tillämpning enskilt såväl som i grupp.
Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Kursen kan komma att ges på engelska.

Examination

D103: Designprojekt, 5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

F100: Produktfotografi, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

P100: Portfolio, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

T102: Skriftlig tentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

W101: Workshop, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda källhantering enligt APA-stilen

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Rosner Klimchuck, Marianne och Krasovec, Sandra
  • Titel: Packaging Design
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wiley

Referenslitteratur

  • Författare/red: Andersson, Niklas
  • Titel: Skissteknik
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Designhögskolan
  • Författare/red: Eksell, Olle
  • Titel: Design = ekonomi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Arena AB
  • Författare/red: Herriot, Luk
  • Titel: The packaging & Design Templets Sourcebook
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Rotovision
  • Författare/red: Holger, Lena och Holmberg, Ingalill
  • Titel: Identitet - om varumärken, tecken och symboler
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Raster
  • Kommentar: Finns även som e-upplaga från 2005 på Internet
  • Författare/red: Jackson, Paul
  • Titel: Structural Packaging - Design your own boxes and 3D-forms
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Laurence King Publishing
  • Författare/red: Mollerup, Per
  • Titel: Collapsibles
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Thames Hudson
  • Författare/red: Torell, Ulrika., Qvarsell, Roger., Lee, Jenny
  • Titel: Burkar, påsar och paket
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Nordiska Museets Förlag

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23