Kvalitetsteknik GR (A), Grundkurs i kvalitetsteknik för risk- och krishantering, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Kvalitetsteknik GR (A), Grundkurs i kvalitetsteknik för risk- och krishantering, 15 hp
Quality Technology and Management BA (A), Basic Course in Quality Technology and Management for Risk and Crisis Management, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KV023G
  • Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2011-04-27
  • Senast ändrad: 2023-01-11
  • Giltig fr.o.m: 2023-07-01

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten en bakgrund och introduktion till olika delar inom kvalitetstekniken samt ge kunskaper och färdigheter kring ledning och genomförande av ett offensivt kvalitetsarbete för långsiktig framgång.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- beskriva bakgrunden till kvalitetstekniken, förklara vad olika kvalitetsbegrepp innebär och skilja mellan olika sätt att beskriva kvalitet, samt kunna använda kvalitetsbegreppen, speciellt med utgångspunkt från kundorientering.
- identifiera kunder och kunna tillämpa arbetssätt och verktyg för kundfokusering.
- förklara hur ledningens och de anställdas engagemang och delaktighet är viktiga för att åstadkomma en kultur för offensiv kvalitetsutveckling.
- förklara processbegreppet och kunna tillämpa arbetssätt och verktyg för processorientering.
- beskriva och tillämpa olika arbetssätt och verktyg för förbättringsarbete och olika förbättringsprogram.
- ge exempel på konkreta tillämpningar för de i kursen beskrivna begreppen, arbetssätten och verktygen, d.v.s. förklara när de är lämpliga att använda, hur de bör eller kan användas och vilka resultat man kan förvänta sig vid rätt användning.
- beskriva begreppet tjänstekvalitet samt förklara hur det är knutet till organisationer och är en viktig del i dessa.

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande kvalitetsteknik och den utvecklingsfas där ämnesområdet befinner sig i idag. Kursen omfattar den svenska tolkningen av Total Quality Management (TQM), som benämns offensiv kvalitetsutveckling, samt tjänstekvalitet. Kursen omfattar förutom teoretiska delar även tillämpning av arbetssätt och verktyg som används för att arbeta med kundfokusering, processorientering, ständiga förbättringar och för att leda och skapa delaktighet i kvalitetsarbete.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och handledning av grupparbeten. I kursen ingår uppgifter som skall lösas i grupp samt uppdraget att studenten samarbetar med en organisation/värdföretag. Studenten ansvarar för att kontakta och samarbeta med organisationen/värdföretaget.

Examination

P101: Projektarbete, 5,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig rapport och muntlig redovisning

Q101: Quiz, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

T300: Hemtentamen, Hemtentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i Risk- och krishanteringsprogrammet, 180 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bergman, B. & Klefsjö, B.
  • Titel: Kvalitet från behov till användning
  • Upplaga: Sjätte upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ljungberg, A. & Larsson, E.
  • Titel: Processbaserad verksamhetsutveckling: varför - vad - hur?
  • Upplaga: 2
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Önnevik, T.
  • Titel: Ledarskapets grunder: organisationens hjärna
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23