Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Organisation och kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (A), Organizational Communication, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK044G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap alt. Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2009-03-10
  • Senast ändrad: 2018-12-05
  • Giltig fr.o.m: 2019-01-21

Syfte

Syftet med kursen är att studenterna ska tillägna sig kunskaper som ger en förståelse för samspelet mellan organisationers struktur, kultur och kommunikation.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten:
- känna till organisationsteorins historiska utveckling
- kunna redogöra för olika synsätt och teorier inom organisationskommunikation
- kunna diskutera intern kommunikation i förhållande till organisationsmedlemmars behov, sociala roller och organisationers ledarskap och kultur.
- kunna redogöra för olika typer av processer i organisationer.

Innehåll

I kursen introduceras områdena organisationsteori, organisationskommunikation och organisationskultur. Teorierna inom dessa områden diskuteras i relation till exempel från olika typer av organisationer. Intern kommunikation inom organisationer kartläggs och analyseras. Processer av olika slag i organisationer studeras.

Kursen belyser:
- organisationsteori utifrån såväl historiska som moderna perspektiv
- organisationskommunikation i teori och praktik
- organisationskultur
- ledarskap
- processer i organisationer

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och genomgångar.
Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster, undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.

Examination

M200 0,5 hp, Skriftlig rapport (Enskilt arbete)
Lärandemål ett examineras genom en kortare skriftlig rapport.
Betyg: Underkänt (U) eller Godkänt (G)

M300 7,0 hp, Skriftlig rapport (Enskilt arbete)
Lärandemålen examineras genom en skriftlig rapport.
Betyg: A, B, C, D, E, Fx eller F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.

För att få ett godkänt slutbetyg på kursen skall alla delmoment ovan vara godkända. Slutbetyget baseras på en sammanvägd bedömning av betygen på delmomenten.

Om en student har ett beslut från samordnaren vi Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MK005G

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Kursen kan även räknas in i huvudområdet Företagsekonomi.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bruzelius, Lars H. & Skärvad, Per-Hugo
  • Titel: Integrerad organisationslära
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Webbadress: www.studentlitteratur.se
  • Kommentar: 480 sidor
  • Författare/red: Heide, M, Johansson, C & Simonsson, C
  • Titel: Kommunikation i organisationer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Webbadress: www.liber.se
  • Kommentar: 281 sidor
  • Författare/red: Keyton, Joann
  • Titel: Communication and organizational culture
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications
  • Webbadress: www.sagepub.com
  • Kommentar: 232 sidor.
  • Författare: Vercic, A, Vercic, D, & Shriramesh, K
  • Artikeltitel: Internal communication: Definition, parameters, and the future
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 38(2), 223-230
  • Webbadress: www.journals.elsevier.com/public-relations-review/
  • Kommentar: 7 sidor

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23