Omvårdnad GR (B), Allmän hälso- och sjukvård II, (VFU), 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad GR (B), Allmän hälso- och sjukvård II, (VFU), 15 hp
Nursing Science BA (B), Clinical Training in Healthcare II, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM114G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2024-02-29
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillämpa evidensbaserad omvårdnad i klinisk miljö inom allmän hälso- och sjukvård

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs utifrån ett evidensbaserat, patientsäkert, etiskt
och professionellt förhållningssätt under handledning kunna:
1. kommunicera, bemöta, informera och undervisa patienter och närstående
2. tillämpa intervju - och observationsmetodik med fokus på att identifiera och bedöma behov, resurser och risker hos patienter inom allmän hälso-och sjukvård samt planera, prioritera, genomföra och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder
3. dokumentera omvårdnad och rapportera till andra studenter och personal avseende patienters vårdbehov samt samverka med andra inom vårdteamet
4. beräkna, hantera och administrera läkemedel samt beskriva och förklara dess verkningsmekanismer och biverkningar
5. utföra medicintekniska åtgärder, delta i och följa upp medicinskt ordinerade åtgärder, undersökningar, vård och behandlingar
6. tillämpa vårdhygieniska principer
7. planera, organisera, fördela arbetsuppgifter i det patientnära omvårdnadsarbetet med utgångspunkt från omvårdnadsprocessen
8. identifiera förbättringsområden samt utveckla och presentera förslag på förbättringar
9. tillämpa relevanta lagar och författningar
10. beskriva och motivera sitt handlande baserat på en vetenskaplig medvetenhet och ett professionellt förhållningssätt samt med utgångspunkt från självreflektion identifiera behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens

Innehåll

Genomgående kommer innehållet att belysas ur ett genus-, socioekonomiskt och
transkulturellt perspektiv.
- vitala parametrar
- symtom och tecken på sjukdom
- omvårdnadsprocessen - individuell vårdplanering
- omvårdnadsdokumentation
- modell för kommunikation
- simulering och tillämpningsövningar
- relevanta riskbedömningsinstrument och kvalitetsregister
- information, undervisning och handledning
- palliativ omvårdnad
- teamsamverkan
- förbättringskunskap, innovation och entreprenörskap
- läkemedel och läkemedelshantering
- medicinsk teknik och medicinteknisk säkerhet
- sjuksköterskans ledande funktion
- relevanta lagar och författningar

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:

Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp
Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp
Medicinsk vetenskap GR (A), Mikrobiologi och farmakologi, 7,5 hp
Omvårdnad GR (A), Hälsa och ohälsa I, 7,5 hp
Omvårdnad GR (A), Allmän hälso- och sjukvård I, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp
Omvårdnad GR (A), Hälsa och ohälsa II, 7,5 hp
Medicinsk vetenskap GR (B), Vård vid ohälsa och sjukdom I, 7,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Varierande arbetsformer som inkluderar verksamhetsförlagd utbildning, individuellt arbete, seminarier samt metod- och simuleringsövningar

Examination

2001: Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning, 12,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2003: Individuell skriftlig reflektionsuppgift - Inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2004: Muntlig examination av förbättringsarbete, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2005: Tillämpning av medicinteknisk metod - Praktisk tillämpning, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Bedömning och examination av VFU sker av läraren i trepartssamtal. Slutbetyg på kurs sätts av examinator.

Generella betygskriterier för målrelaterad tvågradig betygsskala:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för
kursen
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Student som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen ytterligare en gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period tidigast vid nästa kurstillfälle.

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examinera övriga delar tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning. Högskoleförordningen, kap 10.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM072G eller OM090G.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är förlagd inom olika vårdorganisationer och kan innebära att den förläggs utanför studieorten inom Jämtland, Härjedalen och Västernorrland och kan därmed innebära ökade omkostnader för den enskilde studenten för resor och/eller boende på annan ort under VFU-perioden.

Fördelning av platser vid verksamhetsförlagd utbildning:

- Platsgaranti: Student som följer ordinarie studiegång samt student som beviljats studieuppehåll och på utsatt tid anmält att de återupptar sina studier. Studenten ska uppfylla behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar.
- I mån av plats: Student med alternativ studiegång som uppfyller behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar. Platserna fördelas av ansvarig lärare.

Om en student har registrerat sig och tagit sin plats i anspråk och sedan måste avbryta eller väljer att avbryta, så bedöms prestationen som otillräcklig utifrån lärandemålen (lärandemål är ej uppfyllda) och studenten får ett U efter avslutad kurs.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras.

Ett beslut om att avbryta VFU innebär att studenten underkänns på VFU-momentet i kursen. Efter beslut om avbruten VFU ska en individuell handlingsplan fastställas för studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23