Omvårdnad AV, Hälsofrämjande omvårdnad med inriktning barn och ungdomars hälsa och ohälsa I, 6,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad AV, Hälsofrämjande omvårdnad med inriktning barn och ungdomars hälsa och ohälsa I, 6,5 hp
Nursing Science MA, Health Promotion in Nursing with focus on Childrens' Health and Illness I, 6,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM167A
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 6,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2024-02-22
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Syftet är att studenten ska inhämta kunskaper i hälsofrämjande omvårdnad och medicinsk vetenskap avseende barn och ungdomar.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
1. Utifrån olika åldersperspektiv förklara och redogöra för barn och ungdomars fysiska, psykiska, sociala hälsa och utveckling
2. Beskriva hur livsvillkor och hälsoresurser kan lyftas fram och stärkas inom barnhälsovård och elevhälsa ur ett individ- och familjeperspektiv
3. Beskriva ohälsa, sjukdomar, funktionsnedsättning samt palliativ vård bland barn och ungdomar
4. Beskriva och förklara olika orsaksteorier, perspektiv och tecken på barn- och ungdomar som far illa

Färdighet och förmåga
5. Planera hälsofrämjande omvårdnadsarbete bland barn och ungdomar 
6. Välja och tillämpa samtalsmetodik och kommunikation i det hälsofrämjande omvårdnadsarbetet bland barn, ungdomar och dess familj
7. Förklara och använda juridiska regelverk och riktlinjer i det hälsofrämjande omvårdnadsarbetet bland barn och ungdomar 
8. Tillämpa akademiskt språkbruk och hantering av referenser, diskutera och reflektera över andra texters relevans för det hälsofrämjande omvårdnadsarbetet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
9. Reflektera över den hälsofrämjande omvårdnaden bland barn, ungdomar och dess familj, ur ett etiskt och intersektionellt perspektiv
10. Bedöma och värdera kvalitativa och kvantitativa forskningsresultat inom omvårdnad och medicinsk vetenskap

Innehåll

- Hälsa och hälsans bestämningsfaktorer i nationellt och internationellt perspektiv
- Fysisk, psykisk och social ohälsa, sjukdom och palliativ vård
- Barn och ungdomar med funktionsnedsättning, som far illa eller riskerar att fara illa samt deras familjer
- Intersektionellt perspektiv på hälsa, ohälsa, sjukdom och död
- Professionellt förhållningssätt, samtalsmetodik och kommunikation med barn och ungdomar i olika åldrar
- Ledarskap, juridiska regelverk samt andra styrdokument relevanta för distriktssköterskans ansvarsområde
- Akademiskt läsande och skrivande samt kritiskt granskande av forskningsresultat inom området barn och ungdomar

Behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska. Minst 90 högskolepoäng inom ämnet Omvårdnad eller motsvarande, varav 15 högskolepoäng utgörs av ett examensarbete på kandidatnivå, samt två års yrkespraktik som sjuksköterska.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av inspelade föreläsningar, fysiska träffar, seminarium, studiegruppsarbete samt lärarledd handledning i grupp och självständiga studier. Samtliga examinationer kräver obligatorisk fysisk närvaro. Distansöverbryggande teknik används.

Examination

1000: Examination I - Grupparbete, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2000: Examination II - Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3000: Examination III - Individuell skriftlig tentamen, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna OM124A, MV045A, OM137A, MV051A.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Al-Baldawi, R
  • Titel: Familjen i exil
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Hanseus, Lagerkrantz & Lindberg (Red.).
  • Titel: Barnmedicin
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Nilsson Tapper, M.
  • Titel: Professionella samtal med barn : förhållningssätt, metoder och övningar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Författare/red: Polit, D. F. & Beck, C. T.
  • Titel: Nursing research. Generating and assessing evidence for nursing practice.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wolters & Kluwer
  • Författare/red: Wang, P. & Nilsson, B
  • Titel: Utvecklingspsykologi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg, J.
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23