Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education MA, Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE064A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om den betydelse vetenskapsteori och forskningsmetodik har för yrkesutövning och kunskapsutveckling i yrkesverksamheten. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om utvärdering och utvecklingsarbete. Vidare är syftet att studenten utvecklar förmåga att sammanställa relevant pedagogisk och didaktisk forskning om något av det innehåll eller ämnen som ingår i examen för åk F-3.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa kunskaper om vetenskapsteori och fördjupade kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- kunna genomföra en kvalitativ analys med hjälp av ett teoretiskt analysverktyg
- visa fördjupad kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesverksamheten och kunskapsutveckling i yrkesområdet
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter
- ha fördjupad kunskap om aktuell, relevant forskning och utvecklingsarbete samt förmåga att skriva en forskningsöversikt med inriktning mot undervisning i åk F-3

Innehåll

Kursen innehåller vetenskapsteori, metodologi och datainsamlingsmetoder. Vidare behandlas forskningsdesign, analys och källkritik. Systematiskt kvalitetsarbete, strategier och modeller för utvärdering och skolutveckling behandlas i kursen. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet fördjupas. I kursen presenteras forskning och utvecklingsarbete vid lärosätet som är relevant för lärarexamen med inriktning mot åk F-3.

Behörighet

Godkända studier om 7,5 hp från UVK III.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen. Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier och litteraturstudier. Arbetet sker enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten utvecklar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2101: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet - Seminarium med skriftlig dokumentation, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2102: Analysuppgift - Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2103: Vetenskapsteori och forskningsmetodik - Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2104: Forskningsöversikt - Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2205: Modeller för utvärdering och skolutveckling - gemensam muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE032A.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: Rektorn och styrkedjan SOU 2015:22
Webbadress: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2015/03/sou-201522/

Författare/red: Berg, Gunnar
Titel: Skolledarskap och skolans frirum
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund

Författare/red: Bergmark, U & Viklund, S
Titel: Aktionsforskning i undervisningen : från idé till handling
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Eliasson, Annika
Titel: Kvantitativ metod från början
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund

Författare/red: Gibbs, G.R
Titel: Analyzing qualitative data. (2.ed.)
Upplaga: Senaste
Förlag: Thousand Oaks, Calif: Sage Publications

Författare/red: Grönlund, Å, Kempe, A-L, och Wiklund, M
Titel: Praktisk vetenskapsteori för lärare
**Upplaga: **Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Håkansson, J
Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Håkansson, J & Sundberg, D
Titel: Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur

Författare/red: Punsch, K.F & Oancea, A.E
Titel: Introduction to research methods in education
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage Publications Ltd

Författare/red: Sandberg, B & Faugert, S
Titel: Perspektiv på utvärdering
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Skolverket
Artikeltitel: Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det
Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/systematiskt-kvalitetsarbete-i-skola-och-forskola

Författare/red: Ståhle, Ylva; Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red)
Titel: Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur och kultur


#### Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bryman, A
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber



Avhandlingar, artiklar, uppsatser och annan litteratur tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23