Pedagogik AV, Barns lärande i informella och formella sammanhang II, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik AV, Barns lärande i informella och formella sammanhang II, 7,5 hp
Education MA, Children's Learning in Informal and Formal Contexts II, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE084A
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Avancerad nivå
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-10-09
  • Giltig fr.o.m:2026-08-31

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse för barns lärande i informella och formella sammanhang. Kursen syftar även att utveckla studentens fördjupade förmåga att självständigt hantera den komplexitet som barns informella och formella lärande inbegriper i relation till pedagogiska verksamheter, i utvecklingsarbete och i forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- Redogöra för fördjupad kunskap och förståelse inom pedagogik, inklusive att beskriva en överblick över området samt på ett fördjupat sätt förklara förutsättningar för yngre barns lärande.

Färdighet och förmåga

- Redogöra muntligt och skriftligt för egna slutsatser, förklara den bakomliggande kunskapen och argumentationen samt diskutera dessa i dialog med olika grupper.
- Integrera kunskap kritiskt och systematiskt samt analysera frågeställningar och företeelser inom området förutsättningar för barns lärande.
- Demonstrera färdighet att delta i forsknings- och utvecklingsarbete, eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- Identifiera och formulera frågeställningar på ett kritiskt, självständigt och kreativt sätt, planera och genomföra en fältstudie med adekvata metoder inom given tidsram som bidrar till kunskapsutveckling om förutsättningar för barns lärande samt utvärdera det genomförda arbetet.
- Reflektera över vetenskapens möjligheter och begränsningar, beskriva dess roll i samhället samt förklara människors ansvar för hur vetenskap används.
- Demonstrera kunskap inom sitt ämnesområde och ta ansvar för sin fortsatta kunskapsutveckling.

Innehåll

I kursen behandlas pedagogisk forskning och teorier om barns lärande i informella och formella sammanhang. I kursen ingår författandet av en text om barns lärande som ska diskutera och problematisera centrala vetenskapliga begrepp i förhållande till empiriskt material som behandlar barns lärande i pedagogisk verksamhet.

Behörighet

Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i huvudsak på distans med ett antal obligatoriska träffar.

Examination

3001: Individuell skriftlig och muntlig examination, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examinationen utgörs av individuellt författande av en text samt att muntligt presentera

denna.

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE056A och PE082A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligastorisk litteratur

Författare/red: Wyn, J., Cahill, H., & Cuervo, H.
Titel: Handbook of Children and Youth Studies. (e-bok)
Upplaga: Senaste
Förlag: Springer

Författare/red: Fleer, M. & van Oers, B.
Titel: Handbook of Early Childhood Education
Upplaga: Senaste
Förlag: Springer

Vetenskapliga artiklar med relevans för kursens innehåll och valt område tillkommer.

Referenslitteratur

Författare/red: Carr, David
Titel: Making sense of Education. An introduction to the philosophy and theory of education and teaching
Upplaga: 2003
Förlag: London: Routledge
Kommentar: 294 s.

Författare/red: Bailey, R., Barrow, R., Carr, D. & Mc Carthy, C.
Titel: The SAGE Handbook of Philosophy of Education
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage
Kommentar: 570 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15