Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education BA (B),Teaching Practice Placement III for Teacher in Leisure Education, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE173G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2018-11-30
- Senast ändrad: 2020-02-26
- Giltig fr.o.m: 2020-01-10
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att nära följa elevens lärande genom medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen
- visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
- visa utvecklad förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov
- ha insikten och förmåga att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
- visa utvecklade kunskaper och utvecklad förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
- visa utvecklad förmåga att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser
Innehåll
I kursen behandlas och prövas utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.
Behörighet
Godkända studier från termin 1 30 hp samt ytterligare minst 30 hp från termin 2 och 3 varav 15 hp vfu.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs inom fritidspedagogiskt område och praktiskt estetiskt ämnesområde, bild eller idrott.
Examination
1001: Vfu III, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl
uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är
uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Ersätter PE118G, PE150G, PE159G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Fagerlund, Birgitta & Moqvist, Lillemor
- Titel: Låt barnen skapa, språkutveckling genom bilder
- Upplaga: 2010
- Förlag: Hallgren och Fallgren Studieförlag AB
- Kommentar: 151 s. Läses av de som läst Bild.
- Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
- Titel: Fritidshemmets didaktik
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 978-91-44-07708-6 250 s. Kapitel 5.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2589
- Kommentar: ISBN: 978-91-38325-49-0 kan laddas ner som pdf. 22 s. Läses av de som lästa Idrott och Hälsa.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Upplaga: 2011 (Rev 2016)
- Webbadress: Kan laddas ner som pdf 288 s.
- Kommentar: ISBN: 978-913832691-6
- Författare/red: Ståhl, Maria & Nordmark Tommy m.fl.
- Titel: Idrottens ledarskap
- Upplaga: 2018
- Kommentar: SISU Idrottsböcker, 125 s
- Författare/red: Åsén, G.
- Titel: Bildundervisning och lärande genom bilder
- Upplaga: (red.) (2017). (Första upplagan)
- Förlag: Stockholm: Liber
Referenslitteratur
- Författare/red: Säfström Jimmy
- Titel: Rörelseglädje
- Kommentar: ISBN: 9789163746512