Psykologi AV, Neuropsykologi, utredning och intervention, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi AV, Neuropsykologi, utredning och intervention, 7,5 hp
Psychology MA, Neuropsychology, Assessment and Intervention, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS092A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Medicinska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-03-04
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskap och färdigheter i neuropsykologisk utredning samt en ökad förståelse för hur resultaten kan användas i interventionsarbete. Kursen syftar även till att ge kunskap om sambandet mellan hjärnan, kognitiv funktion, beteenden och neuropsykologiska tillstånd.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

• Visa kunskap om och förmåga att administrera neuropsykologiska utredningar.
• Välja adekvata utredningsmetoder för att besvara olika frågeställningar gällande kognitiva funktioner.
• Beskriva sambandet mellan hjärnans anatomiska och fysiologiska delsystems, beteenden och kognitiv funktion.
• Relatera neuropsykologiska tillstånd och sjukdomar till förväntade kognitiva och beteendemässiga förändringar.
• Visa förmåga att resonera kring och välja rehabiliterings- och behandlingsinterventioner baserade på en neuropsykologisk utredningsprofil.
• Reflektera kring psykologens roll och förhållningssätt i olika skeden av utredningsprocessen.

Innehåll

Inom testområdet bygger kursen vidare på kunskaperna från kursen i utredningsmetodik, med fördjupning i en neuropsykologisk utredning. Kursen belyser frågan om hur man går vidare utifrån vad som kom fram i grundbedömningen – vilka delfunktioner är aktuella att analysera vidare och med vilka metoder? Intervention belyses utifrån en bred definition, från återkoppling på test till direkta behandlings- och rehabiliterings-interventioner. Kursen berör även relationen mellan intervention och testresultat, bedömningen av dysfunktion och bedömningen av hur dysfunktionen spelar in i patientens vardag. Kursen belyser områdena psykiatri, neurosomatik, neurodegenerativa sjukdomar samt hjärnskador.

Behörighet

180 hp på grundnivå inom Psykologprogrammet eller motsvarande.
Därutöver ska Psykologi AV Psykologpraktik 19,5 hp och Psykologi AV Ramkurs Etik och ett professionellt förhållningssätt 3 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande vara avklarade.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar samt i form av tillämpade övningar kring testning och testmaterial/testdata.

Examination

2103: Tentamen, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2201: Seminarium, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet omfattas av flera seminarietillfällen. För godkänt betyg krävs aktivt deltagande vid samtliga seminarier. Detta i form av muntlig presentation i grupp, samt aktivt seminariedeltagande under andra gruppers presentation. Ett av seminarietillfällen kan vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift. Vid fler än ett frånvarotillfälle ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.

2301: Praktisk tillämpning, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).



Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier



Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurser med kurskoder PS023A, PS079A och PS049A.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

**Författare/red: **Nyman, H., & Bartfai, A.
Titel: Klinisk neuropsykologi.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur AB


#### Referenslitteratur

Författare/red: Finn, S.E.
Titel: In our Clients Shoes. Theory and Techniques of Therapeutic Assessment.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge Member of the Taylor and Francis Group

Författare/red: Hebben, N., & Milberg, W.
Titel: Essentials of Neuropsychological Assessment.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: John Wiley & Sons Ltd

Författare/red: Kolb, B., & Wishaw, I.Q.
Titel: Fundamentals of Human Neuropsychology.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Worth Publishers Inc.,U.S

Författare/red: Lezak, M.D.
Titel: Neuropsychological Assessment.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: OUP USA



Till kurslitteraturen kan tillkomma testmanualer och artiklar enligt specifikation från lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23