Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi för psykologprogrammet, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi för psykologprogrammet, 15 hp
Psychology BA (A), Developmental Psychology, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS143G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-05-10
  • Senast ändrad: 2023-09-12
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-08

Syfte

Kursen ska ge en bild av utveckling och mognad under hela livscykeln, med särskilt fokus på tiden från det mänskliga livets början fram till sena tonår samt från ålderdom till livets slut. Utveckling beskrivs ur ett fysiskt, kognitivt, socioemotionellt och interpersonellt perspektiv, samt utifrån en samhällelig kontext.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- Redogöra för huvuddragen i centrala teorier om barns, ungdomars samt äldre människors utveckling i ett livsloppsperspektiv.
- Jämföra och integrera ovannämnda teorier och de konsekvenser de har för synen på avvikelse och intervention.
- Översiktligt beskriva utveckling och mognad avseende fysisk utveckling, sensorik och perception, kognitiv utveckling, språk, socioemotionell utveckling, arv, miljö och interpersonella relationer, speciellt anknytning.
- Kunna redogöra för anpassningar vid barnsamtal utifrån barnets ålder och mognadsnivå.
- Visa grundläggande kunskap om våld i nära relationer, inklusive mäns våld mot kvinnor.
- Visa kunskap om hur barn påverkas av att växa upp med våld i nära relationer.

Färdighet och förmåga

- Självständigt skapa sig en bild av forskningsläget inom ett utvecklingspsykologiskt område.
- Självständigt skapa sig en bild av riskfaktorer under utvecklingen samt identifiera möjliga interventioner kopplade till dessa.
- Göra enklare barnobservationer, sammanställa samt kommunicera dessa.
- I samtal kunna använda sig av grundläggande samtalstekniker.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- Värdera och förhålla sig problematiserande till utvecklingsbegreppet i den kliniska rollen
- Reflektera över sin egen utveckling och betydelsefulla livshändelser samt integrera ovan ovannämnda kunskaper i eget förhållningssätt till frågor som rör klinisk praktik

Innehåll

Kursen utgår från de biologiska, psykologiska och sociala förändringar människan genomgår under livsloppet, med särskilt fokus på barndom, tonår och åldrande. Kursen innehåller moment av praktisk tillämpning inom området.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar samt seminarier.

Examination

2101: Moment 1, Självreflektion, Projektarbete, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kommentar: För att bli godkänd på momentet ska studenten ha ritat upp en individuell livslinje som presenteras muntligt i grupp.

2201: Moment 2, Obligatoriska seminarier, Muntlig redovisning, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kommentar: Moment 2 omfattas av flera seminarietillfällen, med en muntlig presentation vid varje seminarietillfälle. För godkänt betyg krävs aktivt seminariedeltagande vid kurskollegornas presentationer, förutom de egna muntliga presentationerna.

2301: Moment 3, Frågesport, Test/Quiz, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kommentar: Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet. För godkänt betyg krävs aktivt deltagande.

2401: Moment 4, Tentamen, Tentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2502: Moment 5, Case, Seminarieuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kommentar: För att bli godkänd på momentet krävs aktivt deltagande i muntligt seminarium.

2601: Moment 6, Observation av barn, Projektarbete, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kommentar: Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet: närvaro vid obligatorisk föreläsning, självständig observation av barn i förskoleåldern, muntlig och skriftlig presentation, samt aktivt seminariedeltagande vid kurskollegornas presentationer. Momentet kan kräva att utdrag ut belastningsregistret uppvisas.

2701: Moment 7, samtalsmetodik, Workshop, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kommentar: För godkänt betyg krävs aktivt deltagande i workshop om samtalsmetodik. Vid frånvaro ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.

2801: Moment 8, Relationsmässigt våld, Seminarieuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övergripande kommentar: Kursmomenten examineras muntligt och skriftligt. Ett av de muntliga seminarietillfällena kan vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) ersättas med en muntlig presentation på ett kompletterande seminarium. Vid fler än ett frånvarotillfälle ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Momenten i kursen kan komma att byta ordning.
Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Broberg, A., Almqvist, K., & Risholm Mothander, P., et al.
  • Titel: Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur Akademisk
  • Författare/red: Broberg, A., Risholm Mothander, P., & Granqvist, P.
  • Titel: Anknytningsteori. Andra utökade utgåvan.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Hagberg, B., & Rennemark, M.
  • Titel: Den åldrande människans psykologi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Packer, M. J.
  • Titel: Child development: Understanding a cultural perspective
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage Publications Ltd
  • Författare/red: Rautalinko, E.
  • Titel: Samtalsfärdigheter: Stöd, vägledning och ledarskap
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Berk, L.
  • Titel: Development Through the Lifespan
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Allyn & Bacon

Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23