Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - individ och grupp, för psykologprogrammet, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (C), Utredningsmetodik - individ och grupp, för psykologprogrammet, 15 hp
Psychology BA (C), Assessment Methodology, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS185G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-16
  • Senast ändrad: 2023-11-02
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-08

Syfte

Kursen ska ge färdigheter och kunskaper för utredning inom psykologens verksamhetsfält. En fördjupning kring psykometri och en orientering kring olika tests bakgrund och teoretiska grunder samt tillämpning ingår. Kursen syftar vidare till att ge en introduktion till begåvningstester och utredning med standardiserat material.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
• redogöra för centrala statistiska begrepp relaterade till testanvändning och tolkning,
• beskriva processen i testutveckling,
• känna igen och beskriva vanligt förekommande psykologiska utredningsinstrument,
• redogöra för en utrednings olika delar samt utredningars syfte inom olika verksamheter,
• redogöra för relevant lagstiftning och etiska riktlinjer relaterat till testning och utredning.

Färdigheter och förmåga
• med stöd av litteratur tillämpa psykometrisk kunskap på testutveckling,
• praktiskt genomföra testning och rättning med standardiserat testmaterial,
• visa grundläggande förmåga att tolka och integrera resultat från en utredning samt utifrån detta formulera möjliga slutsatser, rekommendationer och förslag på uppföljning,
• formulera olika typer av psykologutlåtanden,
• resonera kring anpassningar av utredningssituationen och tolkning av testresultat utifrån individens förutsättningar, samt kulturella och kontextuella faktorer.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
• med stöd av litteratur och testmaterial resonera kring och värdera test utifrån syfte, användning, etiska och psykometriska överväganden,
• kritisk granska test samt föra ett resonemang kring exempelvis etiska och professionella frågeställningar som aktualiseras vid utredningar i olika sammanhang,
• förhålla sig professionellt samt följa relevant juridisk lagstiftning och etiska riktlinjer vid genomförande av testning, hanterande av testmaterial samt utlåtandeskrivning.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre moment;

1. Psykometri, 3 hp
2. Utredningar av kognitiva funktioner hos vuxna, 6 hp
3. Utredningar av kognitiva funktioner hos barn och unga, 6 hp

Momentet om psykometri består av en orientering kring psykometrins statistiska och metodologiska grunder.

Inom ramen för moment 2 och 3 får studenten, såväl praktiskt som teoretiskt, bekanta sig med olika begåvningstester. Momentet ger kunskap om
utredningsförfarandet, exempel på tester som finns till psykologens förfogande, principer för administrering, utlåtandeskrivning, återkoppling, juridik och etik.
Vidare berörs testning och utredning med utgångspunkt i olika grupptillhörigheter och sammanhang. Under momenten kommer studenten att särskilt öva WAIS- och WISC-testning och att använda dessa färdigheter vid testning av testpersoner.

Behörighet

90 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande, varav minst 75 hp ska vara Psykologi GR (A-C), samt att Psykologi GR (A) Psykologi som vetenskap 6 hp och Psykologi GR (B) Forskningsmetod 7,5 hp ska vara avklarade.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker både i form av föreläsningar, seminarier och tillämpade övningsmoment.

Examination

1101: Moment 1, Psykometri, Projektarbete, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Består av inlämning av projektrapport i grupp och individuellt.

2110: Moment 2, Testning vuxna, Praktisk tillämpning, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt betyg krävs aktivt deltagande vid undervisningsmoment där praktisk färdighetsträning i testning genomförs. Vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) från färdighetsträningen kan studenten, i de fall det är praktiskt möjligt och efter överenskommelse med lärare, genomföra färdighetsträningen på egen hand. Modulen avslutas med ett examinerande seminarium där praktiska färdigheter att testa vuxna bedöms. Vid frånvaro från det examinerande seminarietillfället erbjuds två nya examinationstillfällen inom ett år. För att kunna genomföra det avslutande seminariet behöver testning av testperson ha genomförts enligt instruktioner.

2202: Moment 2, Psykologutlåtande vuxna, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Vid ej godkänt betyg U ges möjlighet till upp till två kompletteringar av tidigare inlämnad uppgift.

3101: Moment 3, Testning barn och unga, Praktisk tillämpning, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt betyg krävs aktivt deltagande vid undervisningsmoment där praktisk färdighetsträning i testning genomförs. Vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) från färdighetsträningen kan studenten, i de fall det är praktiskt möjligt och efter överenskommelse med lärare, genomföra färdighetsträningen på egen hand. Modulen avslutas med ett examinerande seminarium där praktiska färdigheter att testa barn bedöms. Vid frånvaro från det examinerandeseminarietillfället erbjuds två nya examinationstillfällen inom ett år. För att kunna genomföra det avslutande seminariet behöver testning av testperson ha genomförts enligt instruktioner.

3201: Moment 3, Psykologutlåtande barn och unga, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Vid ej godkänt betyg ges möjlighet till upp till två kompletteringar av tidigare inlämnad uppgift.

4101: Seminarieserie, Seminarieuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet består av flera seminarier som löper under moment 2 och 3 med tillhörande uppgifter. För godkänt krävs inlämnade uppgifter aktivt deltagande under seminarierna. Vid giltig frånvaro (laga förfall) kan enstaka tillfälle ersättas av skriftlig komplettering.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS132G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Eriksson, Å. & Maurex, L.
  • Titel: Psykologisk utredning och utlåtandeskrivning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Selander, U-B. & Nyman, H.
  • Titel: Psykologutlåtanden och intyg
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Smedler, A.C. & Tideman, E.
  • Titel: Att testa barn och ungdomar: om testmetoder i psykologiska utredningar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Urbina, S.
  • Titel: Essential of psychological testing
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wiley

Referenslitteratur

  • Författare/red: Flanagan, D.P.
  • Titel: Essentials of WISC–V Assessment
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wiley
  • Författare/red: Lezak, M.D., Howieson, D.B., & Bigle, E.D.
  • Titel: Neuropsychological Assessment
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Oxford University Press Inc.
  • Författare/red: Lichtenberger, E. & Kaufman, A.
  • Titel: Essentials of WAIS-IV assessment
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wiley

Utöver ovan kursmaterial kan artiklar och övriga resurser/kunskapskällor tillkomma enligt specifikation av lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23