Psykologi GR (A), Introduktion till arbetslivets psykologi, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Introduktion till arbetslivets psykologi, 30 hp
Psychology BA (A), Introduction Work Psychology, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS196G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen ger en introduktion till arbets- och organisationspsykologi som vetenskap samt den grundläggande psykologin, innefattande exempelvis motivation, emotion, kognition, inlärning, personlighet och socialpsykologi, applicerat i en arbetslivskontext.

Lärandemål

1. Introduktion till psykologi med inriktning motivation och emotion 6 hp

  • Identifiera och redogöra för psykologiska begrepp och processer, samt relatera dessa till en arbetslivskontext.
  • Identifiera och redogöra för motivationsteorier av relevans för arbetslivets psykologi.
  • Identifiera och redogöra för emotionsteorier, samt centrala begrepp inom området emotionsreglering.

2. Kognition och inlärningspsykologi med inriktning stress och prestation 6 hp

  • Kunna redogöra för begreppen inlärning, kognition, stress och deras relation till varandra i en arbetslivskontext.
  • Utifrån kunskaper om inlärning och kognition kunna reflektera över hur arbetsprestation påverkas av stress.

3. Personlighetspsykologi med inriktning arbetsliv 6 hp

  • Identifiera och redogöra för olika sätt att se på personlighet, samt värdera dess användbarhet i arbetslivet.
  • Identifiera och visa förståelse för olika metodologiska grunder för testning av personlighet.
  • Kunna diskutera validitet och reliabilitet i relation till testning i arbetslivet.

4. Socialpsykologi med inriktning arbets- och organisationspsykologi 6 hp

  • Utifrån socialpsykologisk teori och tillhörande begrepp identifiera, beskriva och exemplifiera hur människan ser på, påverkar och påverkas av andra (dvs sin sociala omvärld).
  • Redogöra för socialpsykologiska fenomen, främst inriktat mot arbetslivet och arbetsgruppens organisation, särskilt sådana som rör gruppdynamik och ledarskap.
  • Redogöra för möjligheter och begränsningar i tillämpning av socialpsykologisk teori.

5. Psykologi som vetenskap 6 hp

  • Översiktligt kunna redogöra för kvalitativa och kvantitativa empiriska angreppssätt inom psykologi.
  • Visa förmåga att tillgodogöra sig vetenskaplig rapportering.
  • På en grundläggande nivå kunna formulera akademisk text i enlighet med gängse riktlinjer för vetenskapligt skrivande.
  • Utifrån grundläggande forskningsdesign och forskningsetik översiktligt visa värderingsförmåga avseende psykologisk forskning.

Innehåll

1. Introduktion till psykologi med inriktning motivation och emotion 6 hp
Kursen ger en introduktion till grundläggande psykologi med fokus på centrala delar av emotion, emotionsreglering och motivation relaterat till arbetsliv.

2. Kognition och inlärningspsykologi med inriktning stress och prestation 6 hp
Kursen ger en teoretisk grund till kognition och inlärning som relateras till en arbetslivskontext. Områden som berörs; stress, prestation, minne och uppmärksamhet.

3. Personlighetspsykologi med inriktning arbetsliv 6 hp
Kursen ger en introduktion till olika personlighetspsykologiska teoribildningar och dess tillämpningar. Validitet och reliabilitet i personlighetsmätningar är en central del av kursen för att kritiskt granska och värdera deras användbarhet.

4. Socialpsykologi med inriktning arbets- och organisationspsykologi 6 hp
Kursens syfte är att ge en introduktion i socialpsykologisk teori och empiri, med särskild inriktning på arbetsliv. Kursen belyser även människans samspel med sin sociala miljö, social kognition (t.ex. attityder och fördomar) samt grupprocesser.

5. Psykologi som vetenskap 6 hp
Kursen syftar till att ge en introduktion till den vetenskapliga psykologin och dess forskningsmetoder. Kursen löper parallellt med övriga delkurser under terminen.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i huvudsak i form av föreläsningar och seminarium. Vidare information kring undervisning och upplägg av kursen ges i studiehandledningen.

Examination

1101: Introduktion till psykologi - Inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1201: Introduktion till psykologi - Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2101: Kognition- och inlärningspsykologi - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2201: Kognition- och inlärningspsykologi - Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3101: Personlighetspsykologi - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3201: Personlighetspsykologi - Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

4101: Socialpsykologi - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4201: Socialpsykologi - Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

5101: Psykologi som vetenskap - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 6 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examinationen inkluderar flera seminarietillfällen där såväl muntliga som ett skriftligt moment ingår. För att bli godkänd krävs aktivt deltagande vid samtliga seminarietillfällen och godkänd skriftlig inlämning.

All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, gästföreläsningar och tillämpade övningar) kan komma att ingå i examination (ex. tentamen, seminarium, inlämningsuppgifter).

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: [www.miun.se/betygskriterier](<https: www.miun.se/betygskriterier="">)

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
</https:>

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

**Moment: 1. Introduktion till psykologi med inriktning motivation och emotion **

Författare/red: Cornelius, R 
Titel:
Theoretical approaches to emotion 
Upplaga:
2000**
Tidskrift: ** ISCA Archive 
Kommentar:
Vetenskaplig artikel

Författare/red: Gross, J.J. 
Titel:
Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences**
Upplaga:** 2002**
Tidskrift:** Psychophysiology 
Kommentar:
Vetenskaplig artikel

**Författare/red: **Hwang, P., Lundberg, I., & Smedler, A-C 
Titel: Grunderna i vår tids psykologi 
Upplaga: Senaste upplagan
**Förlag: **Natur och Kultur
Kommentar: Valda delar

**Moment: 2. Kognition- och inlärningspsykologi med inriktning stress och prestation **

Författare/red: Houwer, J. de, & Hughes, S. 
Titel:
The psychology of learning : an introduction from a functional-cognitive perspective 
Upplaga:
2020 **
Förlag: **The MIT Press 
Kommentar:
Valda delar (kap 1-3)
Open access: https://psychologyoflearning.be/ (finns som e-bok på biblioteket)

Författare/red: Staal, M.A. 
Titel:
Stress, Cognition, and Human Performance: A Literature Review and Conceptual Framework 
Upplaga:
2013**
Förlag: **NASA/TM 
Kommentar:
Open access: https://human-factors.arc.nasa.gov/flightcognition/Publications/IH_054_Staal.pdf

Författare/red: Vogel, S., & Schwabe, L. 
Titel: Learning and memory under stress: implications for the classroom
Upplaga: 2016
Tidskrift: Npj Science of Learning, 1(1)
Kommentar: Open access: https://www.nature.com/articles/npjscilearn201611

**Moment: 3. Personlighetspsykologi med inriktning arbetsliv **

Författare/red: Funder, D. C. 
Titel:
The personality puzzle 
Upplaga:
Senaste upplagan**
Förlag: **W. W. Norton & Company

**Moment: 4. Socialpsykologi med inriktning arbets- och organisationspsykologi **

Författare/red: Gilovich, T., Keltner, D.,Chen, S., & Nisbett, R 
Titel:
Social Psychology 
Upplaga:
Senaste upplagan**
Förlag: **W. W. Norton & Company

**Moment 5. Psykologi som vetenskap **

Författare/red: Johannessen, A., Tufte, P. A., Christoffersen, L., & Nilsson, B 
Titel:
Introduktion till samhällsvetenskaplig metod 
Upplaga:
Senaste upplagan**
Förlag:** Liber


Vetenskapliga artiklar och fördjupningslitteratur tillkommer enligt lärares anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23