Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och Geografi Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Civic BA (A), Civic and Geography, Primary School Teacher in Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH029G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-09-28
  • Senast ändrad: 2023-06-28
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Kursens syfte är att ge kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap och geografi i förskoleklass och åk 1-3 genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på samspelet mellan människan, samhället och miljön.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande i samhällskunskap:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällets sociala skiktning
- visa kunskap om innebörden i den svenska demokratin och skolans demokratiska uppdrag
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i samhällskunskap i en undervisningssituation.


Efter genomgången kurs ska den studerande i geografi:
- visa kunskap om centrala begrepp inom geografi
- visa kunskap om resurser och dess förekomst på olika skalnivåer, samt diskutera betydelsen av mark- och vattenresurser för människor och bebyggelse samt förstå konsekvenser av resursutnyttjande på miljön
- visa kunskap om fysiska representationer av omvärlden, kartor och rumsliga begrepp
-kunna redovisa orsaker till migration och konsekvenser av människors förflyttningar i rummet
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, inklusive metodik, i geografi för förskoleklass och åk 1-3.


Efter genomgången kurs ska den studerande också:
- Visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten

Innehåll

Kursdelen i Samhällskunskap behandlar samhälle och demokrati i ett nationellt perspektiv och skolämnets samhällskunskaps inriktning mot demokrati och mänskliga rättigheter. Vidare behandlas det politiska systemets funktion i Sverige samt förekommande sociala skiktningsmönster i samhället.

Kursdelen med Geografi ger en grundläggande förståelse för de processer som genom samspel och påverkan har format landskapet. Grundläggande kunskaper i geografins begrepp och, kartografi beskrivs och analyseras. De geografiska förutsättningarna för mänskliga verksamheter som rör livsmiljöer, naturresurser, natur- och kulturlandskap och befolkningsförändringar studeras. Särskilt betonas samspelet mellan människan, samhället och miljön ur ett helhetsperspektiv med vikt på hållbarhetsfrågor.

Studenten övas i att använda, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om samhällskunskap och geografi. Undervisningen länkas till aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten vad avser ämnesteori och ämnesdidaktik.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupp eller individuella övningar samt fältstudier. Grupparbeten, redovisningar och diskussioner utifrån olika teman är återkommande inslag. Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Examination

2101: Skriftlig PM i Samhällskunskap, 3,8 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2102: Skriftlig examination, Geografi, Tentamen, 3,7 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tillkommer ej poängsatta examinationer.

Examination i samhällskunskap sker genom litteraturseminarium, redovisning av gruppuppgift samt individuellt skriftligt PM. Examination i geografi sker genom diskussionsuppgift, redovisning gruppuppgift och skriftlig tentamen. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt.

- Skriftligt PM i Samhällskunskap, 3,75 hp
- Skriftlig tentamen Geografi, 3,75 hp
- Övriga examinationer, 0 hp Betygsskala U/G

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen ingår i programmet Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod SH017G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bäck H, Larsson T, Erlingsson G
  • Titel: Den svenska politiken (bok med eLabb): Strukturer, processer och resultat
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare/red: Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik, (red.)
  • Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
  • Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten
  • Titel: Plats - identitet - lärande: närområden och känsla av sammanhang
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Östman, Peter, Gardestrand Bengtsson, Mikael
  • Titel: Geografi 1 och 2: människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling
  • Upplaga: Senaste upplaga
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: Finns som e-bok

Referenslitteratur

  • Titel: Sveriges nationalatlas (SNA)
  • Kommentar: Främst band ”Sveriges geografi” samt ”Berg och Jord”
  • Författare/red: Elg, Margareta & Börjesson, Kjell. (red.)
  • Titel: Libers Atlas för gymnasiet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: En motsvarande atlas kan också användas.
  • Författare/red: Sara Blanck, Olof Franck, Carina Holmqvist Lidh, Anna-Lena Lilliestam & Anna Pettersson
  • Titel: SO för lärare 1-3
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups, Malmö

Vetenskapliga artiklar tillkommer, samt kan ytterligare litteratur och material tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23