Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Swedish I for Primary School Teacher, Year 4–6, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV052G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-11-17
  • Senast ändrad: 2023-02-17
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-07

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper om läs- och skrivutveckling i skolåren 4-6 och ämnesdidaktiska färdigheter i kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt i olika metoder och arbetssätt i relation till skolans styrdokument och alla elevers lärande och utveckling. Svenska språkets uttals- och ordnivå diskuteras i förhållande till barns lexikala respektive grammatiska språkutveckling. Kursen syftar också till att ge studenten förutsättningar att utveckla sitt eget skrivande, såväl akademiskt som yrkesmässigt.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna

Kunskap och förståelse
- Redogöra för teorier om läs- och skrivutveckling
- Beskriva och diskutera språkutvecklande aktiviteter i klassrummet
- Identifiera, definiera och reflektera över fonologiska, morfologiska och semantiska grundbegrepp
- Redogöra översiktligt för svenskans fonologi i förhållande till barns talutveckling och svensk ortografi
- Redogöra översiktligt för svenskans morfologi i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- visa grundläggande kunskaper om datainsamlingsmetoder

Färdighet och förmåga
- Granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Jämföra, diskutera och värdera olika läs- och skrivutvecklingsmetoder
- Diskutera och problematisera barns läs- och skrivutveckling ur ett didaktiskt perspektiv med hänsyn till delarna som berör åk. 4-6 i grundskolans styrdokument
- Diskutera och reflektera över språkbeskrivning i ett skrivdidaktiskt perspektiv
- Beskriva och diskutera textriktighet och språkriktighet ur ett funktionellt och didaktiskt perspektiv

Innehåll

Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivutveckling för årskurserna 4-6. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Olika sätt att arbeta språkstimulerande och språkutvecklande i klassrummet introduceras och diskuteras.

Kursen ger också fördjupade kunskaper om den fonologiska och morfologiska nivån inom svenska språket. Svenskans fonologi, morfologi och semantik beskrivs och analyseras i ett kontrastivt perspektiv och i relation till barns tal- och skriftspråksutveckling.

Under kursens gång ska studenterna också tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk språk- och textriktighet för att kunna tillämpa dessa i akademiskt skrivande.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen på campus består av föreläsningar, seminarier och gruppaktiviteter. Två examinerande seminarier genomförs under de campusförlagda veckorna. Mellan de campusförlagda veckorna används lärplattformen Moodle för olika läraktiviteter som föreläsningar, redovisningar, diskussioner och övningar.

Examination

2301: Läs- och skrivutveckling, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Rapport om läs- och skrivutveckling som ventileras vid ett seminarium.

2302: Morfologi och fonologi, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen.

2303: Språkriktighet, textvård och skrivregler, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig uppgift med seminarium.

2304: Ordböcker, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
PM.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (Högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV038G, Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Språkriktighetsboken
  • Upplaga: 2016, Andra upplagan
  • Förlag: Malmö: NE förlag
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Berg, Elisabet
  • Titel: Läs- och skrivundervisning. Teori, trender och tradition
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: (250 s.)
  • Författare/red: Blikstad-Balas, Marte
  • Titel: Literacy i skolan
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Studentlitteratur: Lund
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Bolander, Maria
  • Titel: Funktionell svensk grammatik - Övningsbok
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Dysthe, Olga, m.fl.
  • Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ehrnlund, Ingrid & Ekerstedt, Anna
  • Titel: Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling (1. uppl. ed.)
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: (160 s.)
  • Författare/red: Lagerholm, Per
  • Titel: Språknormer och språkvärdering
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska – Grundskolan
  • Upplaga: 2021
  • Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska som andraspråk – Grundskolan
  • Upplaga: 2021
  • Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk
  • Upplaga: 2022
  • Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11)
  • Upplaga: 2017 (reviderad 2017)
  • Webbadress: www.skolverket.se/
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6. Materialet är ett stöd för läraren att följa elevens språkutveckling
  • Upplaga: 2020
  • Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
  • Författare/red: Strömquist, Siv
  • Titel: Konsten att tala och skriva
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Malmö: Gleerups

Referenslitteratur:

Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se

Svenska skrivregler, utgivna av Svenska språknämnden (2017) Stockholm: Liber förlag.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23