Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Swedish I for Primary School Teacher, Year 4–6, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV052G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-11-17
  • Senast ändrad: 2021-03-26
  • Giltig fr.o.m: 2021-08-15

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper om läs- och skrivutveckling i skolåren 4-6 och ämnesdidaktiska färdigheter i kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt i olika metoder och arbetssätt i relation till skolans styrdokument och alla elevers lärande och utveckling. Svenska språkets uttals- och ordnivå diskuteras i förhållande till barns lexikala respektive grammatiska språkutveckling. Kursen syftar också till att ge studenten förutsättningar att utveckla sitt eget skrivande, såväl akademiskt som yrkesmässigt.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna

Kunskap och förståelse
- Redogöra för teorier om läs- och skrivutveckling
- Beskriva och diskutera språkutvecklande aktiviteter i klassrummet
- Identifiera, definiera och reflektera över fonologiska, morfologiska och semantiska grundbegrepp
- Redogöra översiktligt för svenskans fonologi i förhållande till barns talutveckling och svensk ortografi
- Redogöra översiktligt för svenskans morfologi i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- visa grundläggande kunskaper om datainsamlingsmetoder

Färdighet och förmåga
- Granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Jämföra, diskutera och värdera olika läs- och skrivutvecklingsmetoder
- Diskutera och problematisera barns läs- och skrivutveckling ur ett didaktiskt perspektiv med hänsyn till delarna som berör åk. 4-6 i grundskolans styrdokument
- Diskutera och reflektera över språkbeskrivning i ett skrivdidaktiskt perspektiv
- Beskriva och diskutera textriktighet och språkriktighet ur ett funktionellt och didaktiskt perspektiv

Innehåll

Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivutveckling för årskurserna 4-6. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Olika sätt att arbeta språkstimulerande och språkutvecklande i klassrummet introduceras och diskuteras.

Kursen ger också fördjupade kunskaper om den fonologiska och morfologiska nivån inom svenska språket. Svenskans fonologi, morfologi och semantik beskrivs och analyseras i ett kontrastivt perspektiv och i relation till barns tal- och skriftspråksutveckling.

Under kursens gång ska studenterna också tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk språk- och textriktighet för att kunna tillämpa dessa i akademiskt skrivande.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen på campus består av föreläsningar, seminarier och gruppaktiviteter. Två examinerande seminarier genomförs under de campusförlagda veckorna. Mellan de campusförlagda veckorna används lärplattformen Moodle för olika läraktiviteter som föreläsningar, redovisningar, diskussioner och övningar.

Examination

1000: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Momentet examineras genom en rapport om läs- och skrivutveckling som ventileras i ett seminarium, en salstentamen om fonologi, lexikologi och formlära och två examinerande seminarier.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (Högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV038G, Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bacquin, Mari, & Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk og svensk – fra nabosprog til fremmedsprog? I: Språk i Norden
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: S. 67–82. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Berg, Elisabet
  • Titel: Läs- och skrivundervisning. Teori, trender och tradition
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: (250 s.)
  • Författare/red: Dahl, Östen et al
  • Titel: Sveriges nationalatlas. Språken i Sverige
  • Upplaga: 2005 eller senare
  • Förlag: Stockholm: Norstedt, Kungl. Vitterhets historie och antikvitets akademien. [Sveriges nationalatlas förlag].
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Ehrnlund, Ingrid & Ekerstedt, Anna
  • Titel: Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling (1. uppl. ed.)
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: (160 s.)
  • Författare/red: Ekberg, Lena
  • Titel: Flerspråkigheten och den nordiska språkgemenskapen. I: Språk i Norden, S. 9–22
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (4., uppdaterade uppl.)
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Stockholm: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: (275 sidor)
  • Författare/red: Holšánová, Jana & Språkrådet
  • Titel: Myter och sanningar om läsning: Om samspelet mellan språk och bild i olika medier (Skrifter utgivna av Språkrådet 12.)
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Stockholm: Språkrådet, Norstedt
  • Kommentar: (Läses enligt lärarens anvisningar.)
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Tankarna bakom Deklaration om nordisk språkpolitik. I: Språk i Norden.
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: S. 85–96. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Linnér, Margareta
  • Titel: Lust att lära – även grannspråk. I: Sprogforum 29
  • Upplaga: 2004
  • Kommentar: S. 35–41. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Madsen, Lis
  • Titel: Nabosprog i undervisningen. I: Språk i Norden.
  • Upplaga: 2015
  • Webbadress: https://nordeniskolen.org/sv/
  • Kommentar: S. 107–114. Norden i Skolan
  • Författare/red: Nordiska ministerrådet
  • Titel: Deklaration om nordisk språkpolitik
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: S. 79–85. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Sletten, Iben Stampe (red.)
  • Titel: Nordens språk med rötter och fötter
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Nordiska ministerrådet: Köpenhamn
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Westergren, Eva & Åhl, Hans
  • Titel: Mer än ett språk. Antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Stockholm: Norstedts akademiska förlag
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar

Tre valbara ungdomsböcker av skönlitterär karaktär skrivna på danska, norska - en på bokmål eller på nynorska (väljs tillsammans med läraren).

Handbokslitteratur
Dysthe, Olga et al., 2011. Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur.
Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet 2017. Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22). Stockholm: Liber.
Skolverket. Bedöma muntlighet. https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/bedomartraning/svenska-och-svenska-som-andrasprak/muntlighet-1.158434
Skolverket 2017. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813
Skolverket. Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2017). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808
Skolverket 2017. Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6. https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Svenska språknämnden 2003. Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok.
Svenska språknämnden 2016. Språkriktighetsboken (Andra upplagan Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93). Malmö: NE.
Strömquist, Siv 2014. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup.
Svenska akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket (Fjortonde upplagan. ed.). Stockholm: Svenska akademien.
Svenska akademien & Lexikaliska institutet, 2009. Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien.
Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL)); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden, Senaste upplagan, Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23