Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Swedish I for Primary School Teacher, Year 4–6, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV052G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-11-17
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-10

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter i kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt i olika metoder och arbetssätt i relation till skolans styrdokument och alla elevers lärande och utveckling. Kursens syfte är också att ge grundläggande kunskaper om språkförhållanden, språklagstiftning och språkpolitik i Norden.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna

Kunskap och förståelse

- Redogöra för svensk ord- och grammatikvård samt textvård
- Redogöra för och problematisera språkförhållanden och språklagstiftning i
Norden,
- Beskriva viktiga likheter och skillnader mellan de nordiska språken, med tonvikt
på danska och norska,
- Beskriva, jämföra och kritiskt granska olika språkutvecklande arbetssätt för
elever i år 4-6 med avseende på deras första- och andraspråksutveckling,

Färdighet och förmåga

- Planera läs- och skrivundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument
och beprövad erfarenhet,
- Planera och genomföra ett muntligt framträdande med stöd i retorikens
textbildningsmodell,
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet,
generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den
aktuella texten,
- Visa fördjupad kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till
stöd för den pedagogiska verksamheten,
- Utveckla och bedöma muntlig färdighet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- Redogöra för samt diskutera teorier och aktuell forskning om läs- och
skrivutveckling samt problematisera och relatera dessa till styrdokument för
år 4–6,
- Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta
vetenskapliga och etiska aspekter och ur ett intersektionellt perspektiv
- Värdera och reflektera över barns mediala och digitala värld ur ett läs- och
skrivdidaktiskt perspektiv.

Innehåll

I kursen ges studenten möjligheter att utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt granska styrdokument och läromedel. Dagens flerspråkiga samhälle med fokus på inomspråklig variation, minoritetsspråk och språklig mångfald presentera och problematiseras. De studerande ges möjligheter att identifiera, definiera och tillämpa språksociologiska grundbegrepp mot bakgrund av skolans diskurser och ett intersektionellt perspektiv. Dessutom tränas studentens förmåga att planera och genomföra muntliga framträdanden och presentationer. Kunskaper om språkdidaktiska teorier och metoder fördjupas och tillämpas. Förutsättningar för alla elevers utveckling och lärande diskuteras och fördjupas.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen på campus består av föreläsningar, seminarier och gruppaktiviteter. Ett examinerande seminarium genomförs under de campusförlagda veckorna. Mellan de campusförlagda veckorna används lärplattformen Moodle för olika läraktiviteter som föreläsningar, redovisningar, diskussioner och övningar.

Examination

1000: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Momentet examineras genom en läromedelsanalys som presenteras muntligt och en populärvetenskaplig artikel om språkutvecklande arbetssätt som ventileras muntligt samt en hemtentamen med ämnesdidaktiskt innehåll.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (Högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV038G, Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bacquin, Mari, & Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk og svensk – fra nabosprog til fremmedsprog? I: Språk i Norden
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: S. 67–82. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Berg, Elisabet
  • Titel: Läs- och skrivundervisning. Teori, trender och tradition
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: (250 s.)
  • Författare/red: Dahl, Östen et al
  • Titel: Sveriges nationalatlas. Språken i Sverige
  • Upplaga: 2005 eller senare
  • Förlag: Stockholm: Norstedt, Kungl. Vitterhets historie och antikvitets akademien. [Sveriges nationalatlas förlag].
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Ehrnlund, Ingrid & Ekerstedt, Anna
  • Titel: Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling (1. uppl. ed.)
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: (160 s.)
  • Författare/red: Ekberg, Lena
  • Titel: Flerspråkigheten och den nordiska språkgemenskapen. I: Språk i Norden, S. 9–22
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (4., uppdaterade uppl.)
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Stockholm: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: (275 sidor)
  • Författare/red: Holšánová, Jana & Språkrådet
  • Titel: Myter och sanningar om läsning: Om samspelet mellan språk och bild i olika medier (Skrifter utgivna av Språkrådet 12.)
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Stockholm: Språkrådet, Norstedt
  • Kommentar: (Läses enligt lärarens anvisningar.)
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Tankarna bakom Deklaration om nordisk språkpolitik. I: Språk i Norden.
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: S. 85–96. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Linnér, Margareta
  • Titel: Lust att lära – även grannspråk. I: Sprogforum 29
  • Upplaga: 2004
  • Kommentar: S. 35–41. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Madsen, Lis
  • Titel: Nabosprog i undervisningen. I: Språk i Norden.
  • Upplaga: 2015
  • Webbadress: https://nordeniskolen.org/sv/
  • Kommentar: S. 107–114. Norden i Skolan
  • Författare/red: Nordiska ministerrådet
  • Titel: Deklaration om nordisk språkpolitik
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: S. 79–85. (Digital resurs.)
  • Författare/red: Sletten, Iben Stampe (red.)
  • Titel: Nordens språk med rötter och fötter
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Nordiska ministerrådet: Köpenhamn
  • Kommentar: (Digital resurs.)
  • Författare/red: Westergren, Eva & Åhl, Hans
  • Titel: Mer än ett språk. Antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Stockholm: Norstedts akademiska förlag
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar

Tre valbara ungdomsböcker av skönlitterär karaktär skrivna på danska, norska - en på bokmål eller på nynorska (väljs tillsammans med läraren).

Handbokslitteratur
Dysthe, Olga et al., 2011. Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur.
Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet 2017. Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22). Stockholm: Liber.
Skolverket. Bedöma muntlighet. https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/bedomartraning/svenska-och-svenska-som-andrasprak/muntlighet-1.158434
Skolverket 2017. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2017. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813
Skolverket. Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2017). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808
Skolverket 2017. Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6. https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Svenska språknämnden 2003. Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok.
Svenska språknämnden 2016. Språkriktighetsboken (Andra upplagan Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93). Malmö: NE.
Strömquist, Siv 2014. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup.
Svenska akademien 2015. Svenska akademiens ordlista över svenska språket (Fjortonde upplagan. ed.). Stockholm: Svenska akademien.
Svenska akademien & Lexikaliska institutet, 2009. Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien.
Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL)); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden, Senaste upplagan, Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23