Svenska språket GR (C), Självständigt arbete med inriktning mot skolämnet svenska för grundlärare 4–6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (C), Självständigt arbete med inriktning mot skolämnet svenska för grundlärare 4–6, 15 hp
Swedish Language BA (C), Independent Project for the School Subject Swedish for Primary School Teachers, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV055G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2E - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav samt innehåller examensarbete för kandidatexamen.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-17
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-15

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning av det ämnesdidaktiska och ämnesteoretiska området inom skolämnet svenska och kan antingen inriktas mot svenska språket eller litteraturvetenskap. Kursen utvecklar studentens förmåga att reflektera över och kritiskt granska relationer mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. Studenten ska under kursen öva på att tillämpa vetenskapsteoretiska och forsknings-metodologiska kunskaper inom aktuellt ämne.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

Kunskap och förståelse:
- identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde inom aktuellt ämne
- beskriva det ämnesinnehåll som aktuellt arbete fokuserar på, samt redogöra för och resonera kring lärande och undervisning inom valt ämnesinnehåll för åk 4–6 baserat på relevant ämnesdidaktisk forskning

Färdighet och förmåga:
- formulera ett avgränsat syfte och vetenskapliga frågeställningar med relevans för läraryrket inom skolämnet svenska
- söka och sammanställa relevant och aktuell forskning samt relatera detta till den egna undersökningens syfte
- använda, och argumentera för, relevanta forskningsmetoder
- tolka sina data och formulera ett resultat i förhållande till forskningsfrågorna
- redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- visa etisk medvetenhet vid genomförande av den egna undersökningen,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt identifiera behov av fortsatt forskning om årskurs 4–6 inom aktuellt ämne
- diskutera och värdera eget och andras vetenskapliga arbeten utifrån, syfte och forskningsfrågor, teori-, metod- och materialval samt resultat och diskussion

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten inom aktuellt skolämne. Studien presenteras skriftligt i form av en vetenskaplig text som följer gängse normer för akademiskt språkbruk och formalia. Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheten. Kursen avslutas med ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten. I opponeringen ingår att kritiskt granska en annan students arbete och föra en vetenskapligt förankrad kritisk diskussion kring metod, material, resultat och analys.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och handledning, varav tre seminarier är obligatoriska.

Examination

2001: Självständigt arbete, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete. Arbetet ventileras under ett seminarium och studenten genomför en muntlig opponering på en annans arbete. Slutversionen av arbetet betygsätts.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: Artiklar samt andra vetenskapliga texter inom aktuellt område, valda i samråd med handledare
  • Författare/red: Bryman, Alan
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber: Stockholm
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida
  • Författare/red: Språkrådet & Karlsson, Ola
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Liber: Stockholm

Referenslitteratur

  • Författare/red: Ejlertsson, Göran
  • Titel: Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend
  • Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Merriam B, Sharan
  • Titel: Fallstudien som forskningsmetod
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23