Internationellt masterprogram i datateknik

Versioner:
Gå till programmet

Utbildningsplan för:
Internationellt masterprogram i datateknik, 120 hp
International Master's Programme in Computer Engineering, 120 credits

Allmänna data om programmet

  • Programkod: TDAAA
  • Tillträdesnivå: Avancerad
  • Diarienummer: MIUN 2007/124
  • Högskolepoäng: 120
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Senast ändrad: 2011-05-09
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-30

Syfte

Denna påbyggnadsutbildning syftar till att ge aktuell och hållbar spjutspetskunskap för arbete med forskning och avancerad utveckling vid högteknologiska IT-företag, regionalt, nationellt och internationellt.

Lärandemål

HÖGSKOLEFÖRORDNINGENS MÅL FÖR MASTEREXAMEN (tvåårig inriktning)

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
– visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
– visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att
analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
– visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

HÖGSKOLEFÖRORDNINGENS MÅL FÖR MAGISTEREXAMEN (ettårig inriktning)

Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom det huvudsakliga området för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom det huvudsakliga området för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

LÄRANDEMÅL FÖR INTERNATIONELLT MASTERPROGRAM I DATATEKNIK

Efter avslutad utbildning skall studenten:
• Visa goda kunskaper om forsknings- och utvecklingsläget inom det datatekniska området.
• Visa förtrogenhet med tjänstemarknad, infrastrukturkostnader, utvecklingstrender och aktuella tillämpningar, samt kunna omsätta denna kännedom i problemformuleringar och innovationer.
• Visa goda färdigheter i matematiskt modellbygge och stokastisk simulering av algoritmer, protokoll och system inom området IP-baserade datornätverk, trådlös kommunikation och multimedial kommunikation.
• Visa grundläggande färdigheter i programvaruimplementering av algoritmer och protokoll.
• Visa mycket goda färdigheter i att utveckla IT-system och avancerade e-tjänster riktade till allmänheten, främst s.k. webbtjänster baserade på XML, SOAP och WSDL över HTTP-protokollet.
• Visa goda färdigheter i att analysera den tekniska prestandan för distribuerade system och avancerade webbtjänster, t.ex. i fråga om säkerhet, tillgänglighet, skalbarhet, svarstider, felbenägenhet, återanvändbarhet och språks effektivitet.

Studenter som läser den tvååriga inriktningen ska dessutom efter avslutad utbildning:
• visa avancerade färdigheter i simulering, modellering och analys av algoritmer och system

Innehåll

Utbildningsprogrammet har två inriktningar. Den ettåriga magisterinriktningen innehåller enbart kurserna markerade med en asterisk (*) samt ett examensarbete om 15 hp på avancerad nivå. Den tvååriga masterinriktningen innehåller samtliga nedanstående kurser samt ett examensarbete om 30 hp på avancerad nivå.

Datateknik GR (A), Java II, 7,5 hp

Datateknik GR (B), Trådlös Internetaccess, 7,5 hp

Datateknik GR (C):
TCP/IP-nät, 7,5 hp
XML med databaser, 7,5 hp *

Datateknik AV:
Avancerad programvaruutveckling, 7,5 hp *
Distribuerade system I, 7,5 hp
Distribuerade system II, 7,5 hp *
Nätverkssäkerhet och nätverksdrift, 7,5 hp *
Multimediakodning och transmission, 7,5 hp *
Simulering av digitala kommunikationssystem, 7,5 hp
Tillämpad datateknik, 7,5 hp
Tjänsteorienterad arkitektur, 7,5 hp *

Inriktningar

Magister i datateknik, 60 hp
Master (one year)

Master i datateknik, 120 hp
Master (two years)

Behörighet

Kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen, omfattande minst 180 hp, varav 60 hp datateknik och 30 hp matematiska ämnen. För den ettåriga magisterinriktningen krävs att kurserna Datateknik GR (C), TCP/IP-nät, 7,5 hp och Datateknik AV, Distribuerade system I, 7,5 hp är inkluderade.

Engelska kurs B, alternativt dokumenterade resultat från något av följande internationella engelsktest:
– TOEFL pappersbaserat test med totalt resultat 575 samt betygskrav 4.5 på delprov Written
- TOEFL internetbaserat test med lägst betygsnotering 20 på delprov Writtten test (TWE) samt ett totalt resultat på 90
– IELTS test med minst 6,5 poäng och inget moment under 5,5 poäng.

Programbeskrivning

Utbildningsprogrammet ges på heltid och magisterinriktningen omfattar ett år (60 högskolepoäng) och masterinriktningen två år (120 högskolepoäng). Undervisningen samordnas med civilingenjörsutbildningens årskurs 4 och 5.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Spärrar i utbildningen

Särskilda förkunskaper för kurs inom programmet anges i respektive kursplan.

Undervisning och examination

Undervisningsformer framgår av respektive kursplan. Examinationsformer framgår av respektive kursplan. Utbildningen ges på engelska.

Examensbenämning

Masterexamen

Examensbenämning är Teknologie magisterexamen alternativt Teknologie masterexamen med huvudområdet datateknik, vilka översätts till Master of Science (60 credits) respektive Master of Science (120 credits) with a major in Computer Engineering.

Övrig information

Under studietiden kan kursernas placering i tiden, namn, innehåll, nivå och poängfördelning genomgå förändringar.

Sidan uppdaterades 2024-02-23