Svenska språket
Forskningen inom svenska språket är profilerad mot litteracitet, både historisk litteracitet och litteracitet i dagens skola.
Inom historisk litteracitet studeras vardagligt skrivande i Sverige under det sena 1800-talet och det tidiga 1900-talet i visböcker, dagböcker och vykort. Forskningen utgår ifrån ett kommunikationsetnografiskt perspektiv och de övergripande frågor som ställs är: Hur användes skriften som verktyg i vanliga människors vardag? Hur ingrep de olika skriftpraktikerna i människors sociala liv? Två exempel på pågående forskning är utgivningsprojektet Kågeträskdagboken och projektet Vykortens berättelser om det moderna.
Litteracitet i dagens skola står i fokus för de två doktorander som ämnet har knutet till sig. Det ena avhandlingsarbetet vänder sig mot mellanåren, medan det andra arbetet är riktat mot gymnasieskolan. Fram till 2023 är ämnets litteracitetsforskning förstärkt med två gästforskare. Ämnets vision är att med stöd av gästforskarna också utveckla forskning inom området akademisk litteracitet.
Forskningen inom ämnet Svenska språket sker inom Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.