Autonom friktionsmätning och övervakning av flygplatser
Framtidens flygplats kommer i stor utsträckning vara autonom och ha en hög grad av fjärrstyrning. Det ställer höga krav på driftsäker teknik och övervakning, tekniker som utvecklas i nära samarbete med näringslivet.
Autonom styrning av fordon (DRIWS) används idag på Örnsköldsviks flygplats, som är den första flygplatsen i världen som infört Remote Tower Control.
Projektet planerar att arbeta vidare med DRIWS-systemet, bland annat genom att tillföra en tredje dimension, höjden, för att kunna rapportera inflygande drönares position till flygledare genom visualisering av flygplatsområdet. Denna visualisering finns redan idag men används då för markbaserade fordon.
I projektet ska även förmågan att göra autonom optisk friktionsmätning av rullbanor utvecklas. Idag används mekanisk friktionsmätning genom att ett hjul dras efter ett manuellt framfört fordon.
Den optiska friktionsmätningen som utvecklas i projektet sker genom att sensorer lyser på underlaget med infrarött ljus och samtidigt registrerar data från reflekterat ljus. Mätningarna av rullbanans yta kommer att ske med sensorer monterad på en elektrisk förarlös motorcykel (ATV), dvs autonomt. De optiska sensorerna möjliggör en utförlig klassificering av banans förhållanden, både avseende friktion och gällande exempelvis is och banans temperatur. Den optiska mätningen kan också lysa framåt och över en större yta vilket skapar en utökad förmåga till prognostisering av landningsbanans beskaffenhet.
En självkörande fyrhjuling används när demotester av tekniken genomförs. Foto: Mittuniversitetet.
Projektets idé
Trenden inom flygplatser och flygindustrin i stort är högre grad av autonomisering vilket ger lägre driftkostnader genom att många funktioner kan skötas med mindre personal. I Sverige drivs många flygplatser av kommuner och regioner och dessa har stor betydelse för det regionala näringslivet. Detta gäller inte minst i norra Sverige, med stora avstånd, där tåg och bil ofta inte är tidseffektiva alternativ.
Lösningen på både kort och lång sikt är att öka kostnadseffektiviteten, och säkerheten, med stöd av fjärrstyrning och autonom drift och övervakning. Det innebär också att det blir möjligt att kostnadseffektivt driva mindre flygplatser vilket är mycket viktigt ur ett regionalt perspektiv då tillgängligheten måste vara fortsatt hög samt att infrastrukturen ska kunna användas för samhällsviktiga funktioner och vid nationella kriser såsom skogsbrand.
Projektmål
Projektets övergripande mål är en autonom, säker och kostnadseffektiv regional flygplats som kan stå som modell för andra flygplatser i Sverige och omvärlden.
Detta sker genom:
- Vidareutvecklat system (DRIWS) för övervakning och kontroll av autonoma (elektriska) markfordon, i första hand en ATV som kommer att användas för friktionsmätning.
- Verifierad teknik för autonom optisk klassificering av beläggning och mätning av rullbanans friktion och visualisering av rullbanans beläggning och friktion med digital tvilling, inklusive en demonstrator vid Örnsköldsvik Airport.
- Virtuell modell för drönares positionsdata och konceptuell modell för övervakning av flygplatsens funktioner och för användning av drönare inom flygplatsen och för samhällstjänster.
Nyheter från projektet
Flygleda drönare från flygplatser - kan rädda liv vid olycksplatser
Att med hjälp av drönarteknik snabbt få en överblick av en olycksplats ger värdefull information för att spara tid och rädda liv. Inom projektet har flygplatssäkerhetssystemet DRIWS vidareutvecklats till att även omfatta luftburna objekt.Autonom mätning av landningsbanans yta
En självkörande fyrhjuling tagits fram för att mäta landningsytan. Mätsystemet kombinerar laser- och kamerateknik och har vidareutvecklats av projektets företagspartner Klimator och anpassats till flygplatsens särskilda förutsättningar och behov.Ny kamerateknik lanseras
I ett samarbete med företaget Klimator har ny teknik för att kartlägga landningsbanan utvecklats. Se hur tekniken testas idag och hur den kan användas i framtiden.Fakta
Projektperiod
211001-240331