Digitalt deltagande i offentlig sektor: en kritisk granskning
Syftet med det här projektet är att sammanställa kunskap om verktyg för digitalt deltagande i offentlig sektor.
Exempel på sådana verktyg kan vara karttjänster där man samlar in åsikter från invånare om tryggheten i ett specifikt område, men även tjänster som möjliggör mer avancerade former av deltagande och interaktion mellan myndigheter och medborgare.
Två källor kommer att användas i denna sammanställning:
- aktuell litteratur
- enkätsvar från svenska nationella myndigheter.
Genom att kombinera fynden från dessa källor kommer projektet att skapa viktig kunskap om verktyg och metoder för digitalt deltagande som nämns i aktuell forskningslitteratur respektive som används av svenska myndigheter. Det kommer även att vara möjligt att jämföra litteratur med praktik för att se om de hänger ihop, det vill säga om litteraturen informerar praktiken. På så vis kan skillnader och likheter identifieras.
Teorier hämtas från tidigare litteratur om digitalt deltagande, smarta hållbara städer, och inkluderande design. På så vis kan resultaten analyseras i ljus av nivåer av deltagande, fokus på hållbarhetsaspekter, och normativa aspekter på vad det innebär att vara ”deltagande”: handlar det om enklare informationstjänster som ”fix my street”, eller om djupare deltagande processer där medborgarna har möjlighet att influera myndighetens beslutsfattande.
Genom den här sammanställningen kommer dels forskningsfronten gällande digitala verktyg för deltagande flyttas fram, och via kommunikation med myndigheter och andra relevanta aktörer förväntas resultaten även bidra till praktisk nytta för offentlig sektor.
Fakta
Projektperiod
211201-220930