Återbruksslöjd‑ Hållbara materialflöden i Härnösands kommun
Projektet syftar till att identifiera erfarenheter och insikter om hållbarhet som slöjdundervisningen vid Brännaskolan har skapat via återbruk. Arbetet kommer att studera och kartlägga processen och materialflödet som möjliggör en mer hållbar användning av samhällets resurser.
Slöjdlärarna Therese Eklund Rahm och Kerstin Eriksson, vid Brännaskolan i Härnösand, har på ett innovativt och nyskapande sätt förändrat slöjdundervisningen mot ett tydligt hållbarhetsperspektiv. Lärarna, har utvecklat skolslöjden med fokus på hållbarhet genom återbruk. Detta gör att slöjdundervisningen vid Brännaskolan är ett intressant fall att studera för att lära mer och för att ge fler skolor möjlighet till kunskaper om hållbarhet och ökad användning av återbruksmaterial som kan spridas i ett vidare perspektiv. Lärarna samarbetar med Härnösand Energi och Miljö (HEMAB) för att ta tillvara på i huvudsak virke, möbler och textilier för återbruk. Material som skulle ha bränts upp blir i stället till slöjdalster och ersätter nyproducerade material. Slöjdundervisningen utgör ett konkret sätt för eleverna att lära sig om miljö- och resursanvändning genom återbruk, samt förstå hur ett hållbart samhälle fungerar.
Lärarnas sätt att använda återbrukat material har på flera sätt föregått den nationella utvecklingen av slöjdundervisningen. Arbetet har därmed gjort erfarenheter som kan bidra med ny och viktig kunskap för den nationella forskningen om både slöjdundervisningen och återbruk samt för Härnösands kommun i egenskap av skolhuvudman. De erfarenheter och insikter verksamheten vid Brännaskolan har skapat ska identifieras, kartläggas, kontextualiseras, analyseras och slutligen tillgängliggöras på ett sätt som möjliggör att ny kunskap utvecklas för att bidra till fortsatt samhällsutveckling.
Fakta
Projektperiod
240401-260331