Elevhälsoarbetet; elevers hälsa och lärande i anpassad grundskola
Barn och unga med intellektuella funktionsnedsättningar är en utsatt grupp och har inte samma förutsättningar till lärande som andra barn. Detta kan leda till fysisk, psykisk, social ohälsa, utanförskap i skolan och i samhället som skapar problem med lärandet.
Projektets övergripande syfte är att undersöka, beskriva och identifiera förbättringar och utvecklingsmöjligheter med fokus på främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet i anpassad grundskola. Målgrupp är elever i åk 7–9, deltagare från lokala och centrala elevhälsoteam vid anpassad grundskola.
Skolan och elevhälsoarbetet i anpassad skola är viktiga resurser för att stärka och främja elevers skolsituation, hälsa, välbefinnande och lärande samt motverka ohälsa och utanförskap.
Målet är att stärka elevernas skolsituation och främja elevers hälsa, välbefinnande och lärande samt även stärka och utveckla elevhälsans främjande arbete på lokal och central nivå avseende anpassad skola.
Projektet ingår i programmet Framtidens Välfärd: Vård och Skola.
Fakta
Projektperiod
220901-250831