Hur gör vi med pojkarna? En aktionsstudie med fokus på pojkars skolresultat i St Olofs skola.
Projektets specifika syfte är att höja meritvärden hos framförallt pojkarna på den utvalda skolan samt ge lärarna en ökad didaktisk kompetens för att bättre undervisa både pojkar och flickor.
Oavsett om man är pojke eller flicka, är det viktigt som människa att kunna vara självständig, trygg, och tillhöra ett socialt sammanhang. Forskning visar att för många pojkar är tillvaron i skolan utmanande. För att pojkgruppen generellt ska lyckas, har det visat sig vara viktigt att skolan lyckas bygga trygga miljöer och stödjande strukturer. På den skola där denna studie skulle genomföras skiljer det 37 poäng i meritvärde mellan pojkar och flickor (slutbetyg från årskurs 6). Mot den bakgrunden vill vi genomföra en aktionsforskning med fokus på undervisningspraktiken med syfte öka pedagogerna kunskap om pojkars förutsättningar och behov, vilket avser att minska glappet upp till flickorna. Målbilden för projektet är att öka lärarnas förståelse för pojkars förutsättningar och behov samt ge stöd i utvecklingen av undervisningsstrategier. Vidare avser projektet att arbeta med metodutveckling för att kunna ta fram ett stödmaterial som kan delas med andra skolor efter projektets avslut.
Fakta
Projektperiod
220801-250831