Skolvalens roll i skolans demokratiska uppdrag
Projektet undersöker hur skolval organiseras och integreras i gymnasieskolans undervisning samt vilken betydelse dessa har för elevers demokratiska lärande och engagemang.
Skolval har arrangerats i svenska skolor sedan 1960-talet med syftet att öka ungas politiska intresse och förbereda dem inför framtida deltagande i demokratiska processer. Trots detta saknas djupare kunskap om hur skolvalen genomförs och vilken roll de spelar i skolans demokratiuppdrag. Det här projektet undersöker skolvalet 2026 med fokus på hur gymnasieskolor organiserar och integrerar skolval i undervisningen, vilka ämnesdidaktiska överväganden som görs, samt vilken betydelse skolval har för elevers politiska kunskaper, attityder och engagemang. Projektet genomförs med en kombination av enkätstudier och intervjuer och syftar till att fördjupa förståelsen för skolvalens ämnesdidaktiska potential inom samhällskunskapsundervisningen.
Fakta
Projektperiod
260101—270630
Forskningscenter
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Projektledare

Projektmedlemmar
