Teknikstött lärande
Kursen Teknikstött lärande ingår i det behörighetsgivande kurspaket i högskolepedagogik som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet. Vid behov kan kursen komma att ges på engelska.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2024-01-22
Syfte
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla sin digitala kompetens genom att fördjupa sina teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom teknikstött lärande.
Lärandemål
Utöver de allmänna målen i 1 kap 9 § högskolelagen för avancerad nivå ska deltagare efter avslutad utbildning kunna
- diskutera och reflektera över digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning
- individuellt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination genom teknikstött lärande
- använda och medverka till utveckling av fysiska och digitala lärmiljöer för att stötta studenters lärande
Innehåll
Kursen består av följande delar:
- Teorier om teknikstött lärande
- Metoder och verktyg för teknikstött lärande
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen.
Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier utspridda på tio veckor (studietakt 20 %) med fyra lärarledda träffar. Träffarna sker både online, campus (ALC) och blended. Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Webbinarier/workshops
- Gruppaktiviteter
- Individuellt arbete
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt krävs att kursens samtliga examinationer är godkända (inklusive aktivt deltagande på examinerande kursträffar).
Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av en individuell skrivuppgift som utförs i flera steg och med hjälp av kamratgranskning.
Litteratur
Böcker:
Lundmark, Sofia & Kontio, Janne (2022). Digitala didaktiska dilemman. Stockholm: Natur & Kultur.
Cleveland-Innes, Martha & Garrison, Randy (2020.) An introduction to distance education - Understanding Teaching and Learning in a New Era. Milton Park: Routledge. (Available as an e-book from the university library.)
Artiklar:
Basilotta-Gómez-Pablos, Verónica , Matarranz, María, Casado-Aranda, Luis-Alberto & Otto, Ana (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education 19(8). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8
Zhao, Yu, Pinto Llorente, Ana María, & Cruz Sánchez Gómez, María (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review, Computers & Education, 168(104212). https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212.
Referenslitteratur
Ytterligare artiklar och filmklipp tillkommer.
Kursstart och anmälan
Kursen ges under VT24.
Observera att kursen kommer att kunna ges på engelska, men du kan alltid lämna in dina uppgifter på svenska. Vissa gruppdiskussioner kan också ske på svenska. Mer information kommer senast en månad innan kursstart då välkomstbrevet skickas ut.
Kursperiod
Under våren 2024 ges kursen på sjättedelsfart från vecka 8 till 18:
- Träff 1: 21 februari, kl 09:00 - 12:00
- Träff 2: 13 mars, kl 09:00 - 12:00
- Träff 3: 27 mars, kl 09:00 - 12:00
- Träff 4: 17 april, kl 09:00 - 12:00
Anmälan är nu stängd.