Ämnespresentation: Turismvetenskap

Tis 20 feb 2024 09:08

Ämnet turismvetenskap har en lång historia på lärosätet (startade 1978) och rymmer idag utbildningsprogram på kandidat-, magister-, master- och forskarutbildningsnivå. Ämnet kopplar nära till forskningscentret ETOUR.

Gamla bildbanksbilder

Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning. Turismvetenskap studerar villkoren för detta, fördjupar kunskaper kring företag och organisationer inom turismen och analyserar vilka effekter turismen ger på destinationen. Det är ett studie- och forskningsområde med helhetssyn där fysiska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter samspelar. Omvärldens sätt att fungera och omvärldshändelser har visat sig spela en avgörande roll för turismens och turistnäringens möjligheter och villkor. Därför är det viktigt att kunna sätta in turism i ett vidare perspektiv, med användning av kunskaper från olika samhällsvetenskaper. Turismvetenskap är därför ett interdisciplinärt vetenskapligt ämne där samverkan mellan olika samhällsvetenskapliga områden bidrar till ämnets utveckling och innehåll.

Utbildning i ämnet erbjuds i huvudsak vid campus i Östersund. Utbildning på grundnivå bedrivs främst inom programmet Turism och destinationsutveckling, där turismvetenskap är ett valbart huvudområde i examen. Inom ämnet erbjuds också fristående distanskurser. Utbildning inom området är en grund för kvalificerad yrkesverksamhet inom alla delar av turismsektorn. Just nu pågår ett hybrid- och utvecklingsarbete där studenter på campus integreras med studenter på distans.

Forskningen inom ämnet är koncentrerad kring destinationsutveckling, platsutveckling, digitalisering, friluftsliv, evenemang, naturturism, marknadsföring, kulturturism, hållbarhet, entreprenörskap, upplevelser och beteenden. Forskningen sker ofta inom ramen för turismforskningscentret ETOUR och i nära dialog och samverkan med aktörer inom turistnäringen.

Höstens nya kurser

Vi har tre nya kurser inom turismvetenskap som börjar hösten 2024. Den första är Projektledning inom turism II som ger praktisk kunskap i hur projektutlysningar och ansökningar inom besöksnäringen fungerar. Kursansvarig Martin Wallstam berättar.

– Det är en verklighetsförankrad kurs där vi ger deltagarna verktyg som de kommer att ha nytta av i yrkeslivet. De får bland annat lära sig att skriva projektansökningar, och det är väldigt bra att kunna inom besöksnäringen där många verksamheter till stor grad är projektbaserade. Vi tror att kursens praktiska karaktär kommer att komplettera det övriga kursutbudet på ett bra sätt, säger Martin Wallstam.

Den andra nya kursen är PlatsKonstKultur – Mittuniversitetets första konstutbildning där konstnärlig gestaltning kopplas till platser och landskap. Projektledare Jack Shepherd berättar.

– Utvecklingen av PlatsKonstKultur har bland annat fått medel från Region Jämtland Härjedalen som vill locka fler konstnärer till regionen. Även rektor har varit med och finansierat utvecklingen av kursen, där deltagare från olika utbildningsområden och discipliner gemensamt får skapa ett konstprojekt baserat på en specifik plats.

Den tredje nya kursen är Kulturarv: Konflikt och fred, som handlar om hur människors olika syn på kulturarv kan påverka konflikter.

– Den här kursen är väldigt aktuell med tanke på världsläget just nu. Det pågår flera konflikter som har sin grund i att de inblandade parterna har olika tolkningar av historien och historiska platser. I kursen uppmuntrar vi kulturarvets potential som brobyggare i stället för att se det som en anledning att fokusera på olikheter, förklarar Jack Shepherd.

Många doktorander inom ämnet

Något roligt vi vill lyfta fram som händer hos oss på turismvetenskap är att många internationella doktorander väljer att spendera delar av sin utbildning hos oss.

Under hösten hade vi tre doktorander från Spanien som läste kurser i turismvetenskap. Deras tankar och erfarenheter kan ni läsa mer om här: Spanska doktorander på utbyte hos ETOUR: ”Det ger massor av idéer och inspiration”.

Även under vårterminen tar vi emot två doktorander, och vi är glada över att vår utbildning är attraktiv ur ett internationellt perspektiv. Vi är en internationell lärar- och forskargrupp som tycker att det är fantastiskt roligt att välkomna de internationella studenterna till vår miljö.

Framtiden inom ämnet

Besöksnäringen växer stadigt och sägs idag sysselsätta var tionde person världen över. Sverige är inget undantag där besöksnäringen växer och professionaliseras. Frågor om turism och resande har de senaste åren integrerats alltmer i platsutveckling och samhällsplanering, där stort fokus läggs på hållbarhet. Denna utveckling förutspås fortsätta.

– Vi utbildar våra studenter för att kunna möta framtidens behov i en värld där hållbar turism spelar en fortsatt central roll för människor, säger Tatiana Chekalina programansvarig på turismprogrammet.

Läs mer om ämnet turismvetenskap

Sidan uppdaterades 2024-02-20