Air bnb
Många städer i världen har fått erfara en enorm tillväxt av korttidsuthyrning i och med Airbnb:s växande popularitet. Men vad händer med bostadsområden, arbetsmarknaden och de lokalt boende på...
Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning. Inom turismvetenskapen studeras olika perspektiv och villkor för denna samhällssektor, fördjupar kunskaper kring branschen samt analyserar vilka effekter turism har på destinationen.
Fenomenet turism upptäcktes mer allmänt av samhällsvetenskapen på 1970-talet, men det finns exempel på samhällsvetenskapliga studier av turism redan från 1920-talet. I många sammanhang ses turism som en del av det bredare engelska begreppet ”leisure”, som innefattar fritid och rekreation. Inom det området inriktas studierna på människors beteenden och hur deras fritidsintressen och rekreationsbehov tillfredsställs.
Turism som begrepp innefattar geografisk plats och samhällsstrukturer, näringsverksamhet och mänskligt beteende. Till exempel innebär forskning om turism fördjupade kunskaper om turismens roll i samhället, vad som karaktäriserar och påverkar företag som erbjuder turisttjänster, varför människor reser och hur de beter sig och vilka effekter turism skapar.
Forskning inom turismvetenskap har en helhetssyn där fysiska, geografiska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter samspelar. Men turism är inte ett isolerat studieområde. Omvärldens sätt att fungera och omvärldshändelser har visat sig spela en avgörande roll för turismens och turistnäringens möjligheter och villkor. Därför är det viktigt att kunna sätta in turism i ett vidare perspektiv, med användning av kunskaper från olika samhällsvetenskaper. Att forska om turism görs därför ur flera olika vetenskapliga perspektiv och den teoretiska grunden kommer från en rad olika andra ämnesområden såsom antropologi, ekonomi, företagsekonomi, historia, geografi, sociologi och psykologi. Turismvetenskap är ett inter-disciplinärt vetenskapligt ämne där samverkan mellan olika samhällsvetenskapliga områden bidrar till ämnets utveckling och innehåll.
Forskningen inkluderar även en mängd olika delområden, inte minst med tanke på de många teoretiska fält som har sin hemvist i olika samhällsvetenskapliga ämnen. Några exempel på områden är; plats och mobilitet, transporter, destinationer, politisk styrning, kundbeteende, attityder, motiv, kvalitet, service och värdskap, beslutsprocesser, digitalisering och teknologi, hållbarhet, värdeskapande, tillfredsställelse och lojalitet, entreprenörskap och företagande, produktutveckling, innovationer och upplevelser, management och ledarskap, marknadsföring, segmentering, distribution och försäljning, nätverk, kluster, systemstrukturer, organisation och relationer, ekonomiska effekter, samhällseffekter, utveckling, regional utveckling, planering, natur, kultur, evenemang, social gemenskap, sysselsättning och arbete, landskap, identitet, utbud och efterfrågan, statistik, risk, kris och konflikter.
På Mittuniversitetet är forskning inom turismvetenskap främst koncentrerad till destinationsutveckling, digitaliseringens betydelse för turism, evenemang, naturturism, marknadsföring och varumärke, populärkulturturism, ekonomiska effekter, företagande och entreprenörskap, upplevelser och beteenden.
Ämnet turismvetenskap hör till Institutionen för geografi, ekonomi, juridik och turism (EJT)
Forskningen i turismvetenskap sker ofta inom ramen för turismforskningscentret ETOUR
Många städer i världen har fått erfara en enorm tillväxt av korttidsuthyrning i och med Airbnb:s växande popularitet. Men vad händer med bostadsområden, arbetsmarknaden och de lokalt boende på...
Syftet med detta projekt är att undersöka sambandet mellan destinationers varumärkesarbete, besökares upplevelser och grön omställning av företag inom besöksnäringen. Partner och studieområde är Hö...
På grund av att Vinter-OS i Sverige och Jämtland uteblir har projektets inriktning och målsättning anpassats. Projektets syfte är nu att utforska tre av Östersunds kommuns stora evenemang genom att...
Med över en miljard aktiva användare är Google Maps bland de mest populära webbportalerna för reseinformation. I detta projekt har forskarna, med hjälp av Google Maps data, scannat vilka...
Syftet med projektet är att få en förståelse för utomhusevenemangs värde som rekreations- och turismarenor för att bygga upp sociala nätverk, binda samman och överbrygga olika samhällsgrupper och g...
Det här projektet syftar till att identifiera, experimentellt testa och främja antagandet av hållbarhetsinriktade guidningspraktiker på kulturella arvsmiljöer. Projektet är empiriskt förankrat i...
PopCulTour är ett forskningsprojekt med fokus på den turism som skapas av olika populärkulturella fenomen såsom film, musik och litteratur. Projektet omfattar både perspektivet destinationer och...
Projektet syftar till att främja tillgänglig och regenerativ turism och att förbättra välbefinnandet för entreprenörer i projektområdet genom att bygga nätverk och kluster, utveckla kurser, guidebo...
Sidan uppdaterades 2024-02-08