Air bnb
Många städer i världen har fått erfara en enorm tillväxt av korttidsuthyrning i och med Airbnb:s växande popularitet. Men vad händer med bostadsområden, arbetsmarknaden och de lokalt boende på...
Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning. Inom turismvetenskapen studeras olika perspektiv och villkor för denna samhällssektor, fördjupar kunskaper kring branschen samt analyserar vilka effekter turism har på destinationen.
Fenomenet turism upptäcktes mer allmänt av samhällsvetenskapen på 1970-talet, men det finns exempel på samhällsvetenskapliga studier av turism redan från 1920-talet. I många sammanhang ses turism som en del av det bredare engelska begreppet ”leisure”, som innefattar fritid och rekreation. Inom det området inriktas studierna på människors beteenden och hur deras fritidsintressen och rekreationsbehov tillfredsställs.
Turism som begrepp innefattar geografisk plats och samhällsstrukturer, näringsverksamhet och mänskligt beteende. Till exempel innebär forskning om turism fördjupade kunskaper om turismens roll i samhället, vad som karaktäriserar och påverkar företag som erbjuder turisttjänster, varför människor reser och hur de beter sig och vilka effekter turism skapar.
Forskning inom turismvetenskap har en helhetssyn där fysiska, geografiska, ekonomiska, sociala och kulturella aspekter samspelar. Men turism är inte ett isolerat studieområde. Omvärldens sätt att fungera och omvärldshändelser har visat sig spela en avgörande roll för turismens och turistnäringens möjligheter och villkor. Därför är det viktigt att kunna sätta in turism i ett vidare perspektiv, med användning av kunskaper från olika samhällsvetenskaper. Att forska om turism görs därför ur flera olika vetenskapliga perspektiv och den teoretiska grunden kommer från en rad olika andra ämnesområden såsom antropologi, ekonomi, företagsekonomi, historia, geografi, sociologi och psykologi. Turismvetenskap är ett inter-disciplinärt vetenskapligt ämne där samverkan mellan olika samhällsvetenskapliga områden bidrar till ämnets utveckling och innehåll.
Forskningen inkluderar även en mängd olika delområden, inte minst med tanke på de många teoretiska fält som har sin hemvist i olika samhällsvetenskapliga ämnen. Några exempel på områden är; plats och mobilitet, transporter, destinationer, politisk styrning, kundbeteende, attityder, motiv, kvalitet, service och värdskap, beslutsprocesser, digitalisering och teknologi, hållbarhet, värdeskapande, tillfredsställelse och lojalitet, entreprenörskap och företagande, produktutveckling, innovationer och upplevelser, management och ledarskap, marknadsföring, segmentering, distribution och försäljning, nätverk, kluster, systemstrukturer, organisation och relationer, ekonomiska effekter, samhällseffekter, utveckling, regional utveckling, planering, natur, kultur, evenemang, social gemenskap, sysselsättning och arbete, landskap, identitet, utbud och efterfrågan, statistik, risk, kris och konflikter.
På Mittuniversitetet är forskning inom turismvetenskap främst koncentrerad till destinationsutveckling, digitaliseringens betydelse för turism, evenemang, naturturism, marknadsföring och varumärke, populärkulturturism, ekonomiska effekter, företagande och entreprenörskap, upplevelser och beteenden.
Ämnet turismvetenskap hör till Institutionen för geografi, ekonomi, juridik och turism (EJT)
Forskningen i turismvetenskap sker ofta inom ramen för turismforskningscentret ETOUR
Många städer i världen har fått erfara en enorm tillväxt av korttidsuthyrning i och med Airbnb:s växande popularitet. Men vad händer med bostadsområden, arbetsmarknaden och de lokalt boende på...
Syftet med detta projekt är att undersöka sambandet mellan destinationers varumärkesarbete, besökares upplevelser och grön omställning av företag inom besöksnäringen. Partner och studieområde är Hö...
Syftet med detta projekt är att förstå hur friluftsliv och evenemang kan användas som drivkrafter för social integration av invandrare i Östersund.
Med över en miljard aktiva användare är Google Maps bland de mest populära webbportalerna för reseinformation. I detta projekt har forskarna, med hjälp av Google Maps data, scannat vilka...
Fokus i detta projekt är att undersöka den socio-ekonomiska betydelsen av vintersportsevenemang i Jämtland. Forskarna vill också göra effekterna tillgängliga och kommunicerbara för beslutsfattare.
Detta projekt ska undersöka möjligheter att minska besöksnäringens klimatavtryck genom att hjälpa mindre aktörer att hitta lösningar som leder till ökad hållbarhet. Tillsammans med entreprenörer,...
Projektet har som mål att studera val kopplat till mat inom besöksnäringen i Sverige och hur dessa val bidrar till att minska besöksnäringens klimatavtryck.
Mistra Sport & Outdoors är ett forsknings- och samverkansprogram för att skapa kunskap och lösningar för ökad hållbarhet inom idrotten och friluftslivet. Programmet bygger på samverkan med...
19-21 september 2023 står turismforskningscentret ETOUR vid Mittuniversitetet värd för norra Europas största turismforskningskonferens. Temat för konferensen är ”Rethinking tourism for a sustainabl...
PopCulTour är ett forskningsprojekt med fokus på den turism som skapas av olika populärkulturella fenomen såsom film, musik och litteratur. Projektet omfattar både perspektivet destinationer och...
Detta var ett mobilitetsprojekt för att stödja utbytesaktiviteter inom undervisnings- och forskningsaktiviteter i Israel och de palestinska territorierna. Projektet finansierades av Stiftelsen för...
Det behövs mer kunskap kring hur besöksnäringen i Jämtlands län kan utvecklas. Det konstaterar turismforskningsinstitutet ETOUR och Jämtland Härjedalen Turism och startar ett gemensamt projekt.
Intresset för naturupplevelser blir en allt viktigare del inom turismen. Samtidigt förändras vår relation till naturen genom ny teknik, urbanisering och en mer globaliserad omvärld. Det skapar både...
Projektet undersöker hur svenska aktörer med olika intressen i mark- och resursanvändning själva ser på vilka utmaningar som finns och vilka möjligheter som står till buds för att undvika...
Potentialen hos populärkulturen som turistmagnet är stor. Det har ETOUR:s forskningsprojekt om populärkulturturism och event hittills visat. Nyckeln till framgång är att ta vara på intresset hos...
Projektet analyserar trender inom fjällturismen avseende aktiviteter, upplevelser, motiv, nytta samt mönster i tid och rum.
Många års internationell forskning har identifierat vilka faktorer som är viktigast för att skapa framgångsrika evenemang. Dessa faktorer samlas nu för första gången i en och samma modell....
Projektet utvecklar och testar nya metoder för att driva förbättringsarbete i temaparker med utgångspunkt i besökarens upplevelser.
Forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring var verksamt under åren 2006–2012 och är nu avslutat. Programmet var ett tvärvetenskapligt, nationellt forskningsprogram som studerade friluftsliv och...
Syftet med detta projekt är att förstå hur friluftsliv och evenemang kan användas som drivkrafter för social integration av invandrare i Östersund.
Det internationella forskningsprojektet Gastrocert är inriktat på forskning kring hur den lokala gastronomin kan vara ett sätt att utveckla och samtidigt skydda det lokala livsmedelssystemets...
Denna förstudie ska stärka nätverk och kunskapsutbyte mellan Mittuniversitetet och Nord universitet. Forskarna vill även vidareutveckla och utvärdera hållbara lösningar för sportevenemang i...
Destination Halland 2020 har som övergripande syfte att skapa långsiktigt hållbara verktyg och modeller för samverkan inom besöksnäringen. Detta projekt ska ta fram en digital plattform för att ge...
Internet flödar av information om folks köpvanor och önskemål, men oftast används inte informationen till någonting. Nu har Åre blivit testort för ett nytt affärssystem som ska samla allt detta...
Syftet med den här förstudien är att undersöka förutsättningarna för etablerandet av ett så kallat "Craft Brewing Laboratory" vid Mittuniversitetet.
Detta projekt undersöker hur turismen påverkar den långsiktiga socio-ekonomiska utvecklingen av Jämtlands län utifrån ett evenemangsperspektiv.
Potentialen hos populärkulturen som turistmagnet är stor. Det har ETOUR:s forskningsprojekt om populärkulturturism och event hittills visat. Nyckeln till framgång är att ta vara på intresset hos...
Liksom andra branscher, har turismbranschen svårt att hänga med när turismtrender och beteenden förändras. Behovet av omvärldsbevakning, och att utveckla en destination därefter, är stort. Därför h...
Detta projekt fokuserar på turismens roll inom ramen för den konfliktfyllda Israel-Palestina-kontexten.
Projektet ska ta fram metoder för att förvalta en hållbar fjällmiljö där många värden, intressen och behov beaktas. Det handlar om konkreta idéer som ska jobbas fram i samarbete med fjällens lokala...
Östersund och Region Jämtland Härjedalen är sedan 2010 utsedd till Creative City of Gastronomy av UNESCO-nätverket Creative Cities Network (UCCN). 2016 höll det globala nätverket sitt årsmöte i...
Sidan uppdaterades 2023-03-10